مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد
مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تجهیز بیش‌از هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری‎های نوین خبر داد.
کد خبر: ۳۱۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 18 October 2016

هاشم ولی‌پور مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه تاکنون 326 کشاورز استان اراضی کشاورزی خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کردند، اظهار داشت: کشاورزان برای بهره‌گیری از تسهیلات دولت در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری باید به سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای مدیریت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در‌ کشور سامانه‌ای افتتاح شده است و در خواست کشاورزان در آن پیگیری می‌شود، تصریح کرد: با اجرای طرح‎های نوین آبیاری، سالانه 3 هزار مترمکعب آب در هر هکتار در طول فصل زراعی و باغی صرفه‎جویی می‎شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: کشاورزان ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا کد ‌رهگیری به آنها داده شود بنابراین کارشناسان جهاد کشاورزی بعد از ثبت درخواست کشاورزان از اراضی بازدید می‌کنند تا امکان اجرای طرح‎های نوین آبیاری در مزارع را بررسی نمایند.

ولی‎پور مطلق همچنین افزایش راندمان آبیاری، کاهش رشد علف‌های هرز، صرفه‌جویی در نیروی کارگری، عدم نیاز به تسطیح اراضی، کاهش خسارت ناشی از شوری آب به درختان و افزایش محصول را از مزایای آبیاری قطره‌ای اعلام کرد.

وی به مشکلات اجرای سیستم آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: خرده مالکی، کیفیت نامناسب بعضی از منابع آب، گرمای زیاد، وجود بادهای موسمی شدید و کمبود مشاور و پیمانکار بومی از اهم این مشکلات است.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال در 540 هکتار از اراضی کشاورزی سیستم آبیاری تحت فشار و در 497 هکتار از اراضی سیستم آبیاری کم فشار اجرا شد، ادامه داد: در صورتی که امکان اجرای طرح‌های نوین آبیاری در مزارع کشاورزان متقاضی وجود داشته باشد، اقدام به طراحی برای آنها می‌شود و گزارش فنی آن به تایید کمیته فنی وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد و در نهایت این سیستم‌ها برای کشاورزان اجرایی می‌شود.

ولی‌پور مطلق به تسهیلات سازمان جهادکشاورزی در راستای اجرای آبیاری قطره‎ای اشاره کرد و افزود: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 70 میلیون ریال، به ازای هر هکتار آبیاری بارانی مبلغ 50 میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار مبلغ 32 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‎شود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی و توجه به بخش کشاورزی و مدیریت بهینه آب‎های سطحی سبب رونق کشاورزی در استان می‎شود، تصریح کرد: خراسان جنوبی 137 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که تنها در 5 هزار و 806 هکتار آن سیستم آبیاری نوین اجرا شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار