معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از برگزاری نمایشگاهی با حضور تولیدکنندگان برتر حوزه غذایی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین به مناسبت روز جهانی غذا کارخانه‌های بر‌تر و فعال بهداشتی استان تقدیر می‌شوند.
کد خبر: ۳۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 15 October 2016
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کبری ناصری امروز (24 مهر) در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت غذا و تغذیه بر هیچ کس پوشیده نیست و نقش عمده ای در احساس امنیت و آرامش و سازندگی دارد.

 وی افزود: بحث زنجیره غذا منحصر به دانشگاه علوم پزشکی نیست و نیازمند همکاری تمامی دستگاه های اجرایی مربوطه و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان موادغذایی است تا چرخه سلامت را تامین کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا «آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند» توسط سازمان خواروبار كشاورزي ملل متحد (FAO) نامگذاری شده، گفت: موضوع « اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» بعنوان محور ملی این روز است.

ناصری با بیان اینکه معاونت غذا و دارو مأموریت نظارت بر فرآوردهای تولیدی استان و عرضه فرآورده های تولیدی سایر استان ها را برعهده دارد، تاکید کرد: یکی از اهداف وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت جامعه افزایش آگاهی ومصرف کنندگان است.

 وی تصریح کرد: آشنایی مردم با شاخص‌های ایمنی مواد غذایی و انتخاب غذای سالم، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، آموزش نشانگرهای رنگی تغذیه ای، مصرف کالاهای دارای برچسب اصالت و نحوه رهگیری آن، مبارزه با قاچاق کالا از مهم‌ترین محورهای فعالیت معاونت غذا و دارو دانشگاه در سال جاری است.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به الزام تولیدکنندگان به درج جدول ارزش تغذیه ای و یا علامت راهنما، گفت: در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه ای که در برگیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک و اسیدهای چرب ترانس که جزیی از چربی هستند در هر ماده غذایی مشخص می‌شود که باید برحسب گرم درج شوند.

 ناصری با بیان اینکه 50 درصد فرآورده های تولیدی استان را توانسته ایم موظف به درج نشانگر تغذیه ای کنیم، ادامه داد: استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای به نحوی است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز نشان از میزان اندک این مواد (چربی، قند و نمک) را نشان می‌دهد که با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود  را آگاهانه  براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کند.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید بر اینکه تقلب و قاچاق محصولات سلامت محور می تواند برای جامعه مخاطره‌آمیز باشد، افزود: بنابراین با هدف مشارکت مردم در مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی و تسهیل در بازرسی و نظارت بر کالاهای سلامت محور نصب برچسب کنترل اصالت اجباری است.

 به گفته وی مصرف کنندگان پس از خرید محصول و قبل از مصرف باید لایه پوشاننده (اسکرچ) برروی برچسب اصالت و سلامت کالا را خراشیده و کد 16 رقمی زیر اسکرچ را از چپ به راست و از ردیف بالا به پایین از طریق از طریق سامانه الکترونیکی TTAC و تلفن گویا 021-6185 یا ارسال پیام به شماره 20008822 اصالت و غیر تقلبی محصول را رهگیری کنند.

 ناصری بر ضرورت نهادینه کردن کاهش مصرف نمک، قند و چربی برای سلامت جامعه تاکید کرد  و گفت: مصرف نمک در ایران دو برابر مصرف جهانی ( روزانه حداکثر 5 گرم) است و متاسفانه امروز بیماری های غیرواگیر جامعه را مبتلا کرده و انواع اختلالات قلبی و عروقی، فشارخون و دیابت دستاورد مصرف نمک و قند است.
 
وی با اشاره به اینکه ‌عطاری ها باید صرفا فروش گیاهان دارویی نه داروهای گیاهی را داشته باشند، افزود: عرضه داروهای غیرمجاز و تقلبی و دست‌ساز در عطاری ها غیرمجاز و تخلف محسوب می شود.

 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اقدام به خرید تجهیزات آزمایشگاهی کردیم، گفت: دستگاه اچ.پی.ال.سی به مبلغ 700 میلیون تومان خریداری شده و همچنین دستگاه جذب اتمی نیز با  اعتبار 500 میلیون تومان به زودی خریداری می‌شود.
 
ناصری از برگزاری نمایشگاهی با حضور تولیدکنندگان برتر حوزه غذایی خراسان جنوبی در این هفته خبر داد و افزود: همچنین به مناسبت روز جهانی غذا کارخانه‌های بر‌تر و فعال بهداشتی استان تقدیر می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار