انتخابی از آخرین بسته خبری رصد‌خانه «تابناک»/ عکس ها توسط سایت خراسان جنوبی اضافه شده است
هشدار فرمانده سپاه به آمریکایی‌ها / کنایه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به هاشمی/ ادعای عدم کفایت روحانی برای ریاست جمهوری/ خبر درباره احمدی نژاد موثق است / ترکان خطاب به سراج: برای روحانی تعیین تکلیف نکنید
کد خبر: ۳۰۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 22 September 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

چرا آغاز جنگ را جشن می‌گیریم نه پایان آن را؟

این پرسش همواره مطرح بوده که چرا سالروز شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 را که یادآور تجاوز و بسیار تلخ است گرامی می‌داریم، حال آنکه در کشورهای دیگر معمولا سالگرد پایان جنگ اعم از این که با پیروزی و فتح ختم شده باشد یا با صلح و آتش‌بس گرامی داشته می‌شود.«عصر ایران» در این‌باره می‌نویسد: سی و یکم شهریور هر سال یادآور یک اتفاق تلخ است که هشت سال سرزمین ما را درگیر جنگی کرد که جان نازنین صدها هزار تن از بهترین فرزندان این مملکت را ستاند و ده ها هزار تن را به اسارت کشاند یا زخم‌هایی بر بدن آنان بر جای گذاشت که همچنان و پس از 28 سال با آنهاست.با این حال این پرسش همواره مطرح بوده که ما چرا سالروز شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 را که یادآور تجاوز و بسیار تلخ است گرامی می‌داریم، حال آنکه در کشورهای دیگر معمولا سالگرد پایان جنگ اعم از این که با پیروزی و فتح ختم شده باشد یا با صلح و آتش‌بس گرامی داشته می‌شود.گرامیداشت هفته اول جنگ به عنوان آغاز مقاومت در سال‌های جنگ و از اولین سالگرد در سال 1360 به بعد با این منطق همراه بود که هنوز جنگ ادامه داشت و هر سال حاکی از آن بود که رؤیای دشمن به کابوس بدل شده و مقاومت ادامه دارد.هر جنگی یک روز شروع می‌شود و پس از تحمیل خسارت‌های جانی و مالی فراوان روزی هم به پایان می‌رسد. درباره جنگ عراق علیه ایران این اتفاق روز 31 شهریور 1359 شروع شد و 27 تیر 1367 با پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد پایان یافت. روز رسمی آتش‌بس البته 29 مرداد 1367 ثبت شده است.علتِ این‌که در ایران روز پایان جنگ جشن گرفته نمی‌شود این است که رهبر فقید انقلاب اسلامی از قبول قطعنامه با عنوان نوشیدن «جام زهر» یاد کردند و طبیعی است که نمی‌توان این روز را جشن گرفت.

چرا آغاز جنگ را جشن می‌گیریم نه پایان آن را؟ عاقبت جنایات صدام و صدامیان بعد از پذیرش قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی ایران

هشدار فرمانده سپاه به آمریکایی‌ها

فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها بیش از این سرمایه و ثروت مردم آمریکا را با حضور شرارت‌آمیز خود در خلیج فارس ضایع نکند، گفت: اینجا خانه ماست و ما نسبت به پرسه زدن دشمن پیرامون خانه خود بسیار حساس هستیم.

کنایه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به هاشمی

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در مراسم رژه نیروهای مسلح اظهار داشت: هر تلاشی برای تضعیف توان نظامی "نادانی و بازی در زمین دشمن" است، تمام تحرکات دشمن در منطقه تحت رصد دقیق است. دشمنان این توصیه را جدی بگیرند که خود و یا به نیابت از آمریکا وارد مجادله با ایران نشوند و این فکر را از سر خود بیرون آورند. راهبردهای نیروهای مسلح ایران هوشمندان متناسب با تامین امنیت داخل و خارج و پاسخگوی سریع پیش بینی شده است به گونه‌ای آمادگی دفاع در سطح قابل قبول برقرار است. تجربه 38 ساله گذشته بویژه دفاع مقدس موجب شده که در عرصه حوزه‌های دفاعی و سامانه‌های روز دفاعی، نیروهای مسلح آمادگی کامل دارند تا مسیر ارتقا خود را پیش ببرند. الف این خبر را منتشر کرد.

چرا اولاند به محل اقامت روحانی رفت؟

رئیس جمهور فرانسه شامگاه سه شنبه به وقت نیویورک با حضور در هتل محل اقامت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با ایشان دیدار و گفت و گو کرد.این دیدار در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت.منابع خبری می‌گویند به محض ورود دکتر حسن روحانی به نیویورک، سران بسیاری از کشورها برای ملاقات با ایشان ابراز تمایل کردند.اما از آنجایی که سفر رییس جمهور کشورمان بسیار کوتاه و برنامه‌ها بسیار فشرده بوده است، بسیاری از درخواست ملاقاتها رد شده و طبق هماهنگی صورت گرفته میان تیم ایرانی و فرانسوی، رییس جمهور فرانسه حاضر شد به ناچار به هتل محل اقامت روحانی برود.

ادعای عدم کفایت روحانی برای ریاست جمهوری

مهدی کوچک زاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بسیاری از دوستان از من سوال می کنند، چقدر احتمال می دهید حضرت آقا به احمدی نژاد گفته باشد که نامزد نشوند؟ جواب بنده برای همه یکجا این است: همان قدر که احتمال می دهم به روحانی فرموده باشند، کفایت ریاست جمهوری را ندارند. دیگر در این مورد به سوالی جواب داده نمی شود. والسلام

بذل و بخشش شجونی برای هاشمی با اما و اگر

حجت الاسلام شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه آلمان و ژاپن نیروی نظامی خود را کنار گذاشتند و پیشرفت کردند اظهار داشت: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند که برخی ها مخارجشان برای نظام زیاد اما فایده ای برای نظام ندارند. وی افزود: آقای هاشمی اگر گفته که موشک لازم نیست و گفتمان لازم است باید گفت از ابتدای انقلاب 5 تا 6 ماشین دنبال ایشان می روند و یک ریال هم پول بنزین نداده اند. شجونی تاکید کرد: باید به آقای هاشمی گفت امنیت شما چه ضرورتی دارد شما در خیابان هم بایستید کسی شما را ترور نمی کند. وی افزود: خرج اینها برای نظام سنگین است و هر زمانی یک تیکه و متلکی به انقلاب می گویند. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: آقای هاشمی در زمان فتنه نه تنها مطلبی در مخالفت با فتنه نگفته بلکه به فتنه کمک هم کرد. مقام معظم رهبری چندین بار فرمودند برخی ها حرف می زنند اما بد حرف می زنند اما برخی حقایق را می دانند اما سکوت می کنند پیامبر اکرم به این افراد می گوید شیطان لال. وی افزود: من نصف آپارتمان در تهران دارم به این آقا می دهم اگر بگوید میرحسین و خاتمی اهل فتنه بودند. او نمی گوید. این سکوت اش را نمی شکند و هیچگاه فتنه را محکوم نکرد. شجونی تصریح کرد: در بسیاری از استانها به من می گویند منتظری دوم چه کسی است، بعد خودشان جواب می دهند که این آقا است.مردم سوال دارند که چرا آقای هاشمی شفاف از رهبری حمایت نمی کند. افکارنیوز این خبر را منتشر کرد.

روس‌ها امکاناتی می‌خواهند که نمی‌توانیم تامین کنیم

مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی با این که اعتقاد دارد ظرف سه چهار ماه نمی‌توان کل گردشگران چند میلیونی روسیه را به ایران آورد گفت: در ترکیه برای گردشگران روسیه امکاناتی وجود دارد که بخشی از آن امکانات را ما به دلیل ملاحظات دینی، اعتقادی و عرفی نمی‌توانیم تأمین کنیم. * آنها بیشتر گردشگر آفتاب و ساحل هستند. چون روسیه کشوری سردسیر است. خبرانلاین این خبر را منتشر کرد.

خبر درباره احمدی نژاد موثق است

روزنامه وقایع اتفاقیه در واکنش به اظهارات اطرافیان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه صحت خبر دیدار رئیس دولت دهم با رهبرمعظم انقلاب باید از سوی دفتر رهبری منتشر شود، با مهدی فضائلی گفت‌وگو کرد.مهدی فضائلی، فعال رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرده است می‌گوید: «اگر کار خلاف قانون مرتکب شدم، حتما با من برخورد می‌شود.» او درباره چگونگی اطلاع‌یافتن از جزئیات دیدار احمدی‌نژاد با رهبری اضافه می‌کند: «بالاخره کسانی که در کار خبر و تحلیل هستند به‌هرحال از طریق کانال‌هایی به اخبارها دسترسی پیدا می‌کنند.»با این‌حال، او درباره صحت‌داشتن و موثق‌بودن مطالبی که درباره دیدار احمدی‌نژاد و رهبر معظم انقلاب نوشته است، تأکید می‌کند: «من همیشه سعی می‌کنم اگر مطلبی را نقل کنم، موثق باشد.»

ترکان خطاب به سراج: برای روحانی تعیین تکلیف نکنید

چندی پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور،‌ از روحانی خواسته بود تا به دلیل مشکلات عدیده‌ای مناطق آزاد لایحه افزایش تعداد این مناطق را از مجلس پس بگیرد.اکبر ترکان، دبیر شورای راهبردی مناطق ازاد و تجاری درباره برخی مخالفتها با ایجاد مناطق آزاد تجاری نیز گفت: آقای سراج هم اگر نظری در مورد مناطق آزاد داشته باشد نمی‌تواند برای رئیس جمهور تعیین تکلیف کند زیرا رئیس جمهوری کشور را اداره می‌کند.

کنایه‌ای سنگین در واکنش به اظهارات رسایی

روزنامه «شهروند» در بخش طنز خود به اظهارات اخیر حمید رسایی درباره انتخابات 96 واکنش نشان داده است. رسایی اخیرا گفته است که «چوب خشک هم در برابر روحانی رأی خواهد آورد».این روزنامه در واکنش به این اظهارات، نوشته است:«واکاوی سخنان رسایی در گفت‌وگوی اختصاصی با چوب خشک چوب خشک: اگر در انتخابات مجلس سرلیست اصولگرایان بودم الان یک نماینده تهران داشتند!اعلام آمادگی چوب خشک برای ائتلاف با اصولگرایان!» . رسایی همچنین گفته است که دولت روحانی، «خاشمی» است!

شهروند در واکنش به این جمله نیز نوشته است: واسه دولت دهم هم می تونم با احمدی‌نژاد و مشایی و بقایی اسم درست کنم!

آمریکا مجوز فروش ایرباس را صادر کرد؟

منابع آگاه اعلام کردند: خزانه داری آمریکا 2 مجوز صادر کرده که اجازه صدور برخی هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران را می دهد و انتظار می رود در طی چند روز آینده مجوز فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران را نیز صادر نماید.سخنگوی شرکت ایرباس تایید کرده که این شرکت 2 مجوز از دولت آمریکا برای فروش مجموعا 17 فروند هواپیما به ایران دریافت کرده است. هرچند ایرباس یک شرکت آمریکایی نیست اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت ساخت شرکت های آمریکایی است، این شرکت نیازمند کسب مجوز از دولت آمریکاست.ایران که به دنبال احیای صنعت هوانوردی خود پس از توافق هسته ای سال گذشته با قدرت های جهانی است، قصد دارد از دو شرکت ایرباس و بوئینگ بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری خریداری یا اجاره نماید.

تحکیمی‌ها اصقلابی بودند!

حمیدرضاجلایی پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت و گوی اختصاصی گفت: از سال ۷۶ سطح انتظارات برای دموکراتیک شدن جامعه خیلی بالا رفت و پیش‌قراول این انتظارات بالا هم بچه‌های تحکیم بودند. تحکیم فکر کرد بهتر است برای دفاع از حقوق دیگر دانشجویان هویت دینی تحکیم را برجسته نکنند و به‌ اصطلاح خودی غیرخودی نکنند. از ۷۶ تا ۸۰ که از نظر تحکیم خاتمی نتوانست شعارهایش را محقق کند، از او فاصله گرفتند و به‌تنهایی نوعی رادیکالیسم عملی در سیاست ایران را پیش گرفتندو از سال ۸۰ به بعد این دسته به عبوری‌ها معروف شدند و ما را هم اصلاح‌طلب‌های حکومتی نامیدند! تحکیمی‌ها هنوز تحت تأثیر آن سیاست انقلابی بودند، با این تفاوت که واقعاً از خشونت پرهیز می‌کردند و ازاین‌جهت «اصقلابی» بودند – یعنی ترکیبی از ویژگی‌های انقلاب {مثل جستجوی تغییر ساختاری} و ویژگی‌های اصلاحات {مثل خشونت پرهیزی} را برای تغییرات در نظر داشتند. آن‌ها باید حرف روز اول آقای سحابی را در کوی دانشگاه قبول می‌کردند. او آمد و گفت باید جمعش کنید. همانجا باید یک نقطه مذاکره می‌گذاشتند و با حکومت کنار می‌آمدند. یکی از مشکلات دانشگاه‌ها و رقابت‌های درون دانشگاهی مثل انجمن تهران این بود که بعضی از آن‌ها دنبال سمت‌های سیاسی برای جوانان بودند. پلی‌تکنیکی‌ها بیشتر ناواقع‌گرا بودند و هزینه زیادی دادند. سایت راهرو این خبر را منتشر کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار