مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌ جنوبی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: پدیده فرو نشست زمین در دشت‌هایی که اتفاق افتاده قابل بازگشت نیست، اما شاید بتوان این پدیده را کنترل کرد.
کد خبر: ۲۹۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 21 September 2016
حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: 2925 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که از این تعداد 2154 حلقه چاه‌ها کشاورزی و مابقی شرب، صنعت و خدماتی هستند.

وی افزود: از مجموع حلقه چاه‌های مجاز موجود در استان، 2672 حلقه از این چاه‌ها در وضعیت بحرانی و در دشت‌های ممنوعه استان واقع شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ادامه داد: با توجه به تصویب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و انجام پروژه‌های 15 گانه پیش‌رو، اقداماتی از جمله نصب تجهیزات اندازه‌گیری مانند کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری در دستورکار وزارت نیرو و این شرکت قرار دارد.

امامی تصریح کرد: از مجموع 40 محدوده مطالعاتی استان، 19 محدوده در وضعیت آزاد، 19 محدوده در وضعیت ممنوعه و دو محدوده در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه نشست زمین در دشت‌هایی از استان مانند دشت سرایان و دشت فردوس که با بیلان منفی آب زیرزمینی روبرو هستند، اتفاق افتاده است، بیان کرد: برداشت آب زیرزمینی از آبخوان بیش از تغذیه آبخوان سبب ایجاد افت سطح آب زیرزمینی شده که ادامه این روند منجر به نشست زمین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یادآور شد: تنها راه موثر برای جلوگیری از گسترش فرونشست، کاهش برداشت و تعدیل پروانه‌های کشاورزی منطبق با آب تجدید شونده آبخوان است.

امامی تاکیدکرد: پدیده فرو نشست زمین در دشت‌هایی که اتفاق افتاده قابل بازگشت نیست ولی با کاهش برداشت و تعدیل پروانه‌ها شاید بتوان این پدیده را کنترل کرد.

وی عنوان کرد: دشت سرایان به عنوان بحرانی‌ترین دشت استان، به علت خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی در حال فرونشست بوده که این امر را از  سال 87 در این دشت شاهد بودیم که هم اکنون به منطقه سه قلعه و دوحصاران نیز گسترش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ادامه داد: به منظور مقابله با این پدیده در دشت‌های مورد وقوع و همچنین پیشگیری از وقوع آن در سایر دشت‌های استان اقداماتی از جمله نصب تجهیزات اندازه‌گیری مانند کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، خرید چاه‌های کم بازده از سوی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در دست اقدام است.

امامی تصریح کرد: جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز، تعیین الگوی کشت مناسب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مقابله با این پدیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار