رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد که در سال 95، 12 هزار و و 520 تن محصول پسته از 16هزار و 723 هکتار پسته زارهای استان برداشت شود که این رقم نسبت به سال قبل 10درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۲۹۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 13 September 2016
هاشم ولی پور مطلق در گفت و گو با ایرنا دلیل کاهش تولید محصول پسته در خراسان جنوبی را تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش دما و بارش تگرگ ذکر کرد.
به گفته وی برداشت محصول پسته از اواسط مرداد ماه در استان آغاز تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
وی تعداد بهره برداران را هشت هزار و 700 نفر ذکر کرد و گفت: شهرستان بشرویه با 6 هزار و 450 هکتار بیشترین سطح زیرکشت پسته استان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق با بیان اینکه پسته تولیدی به استانهای خراسان رضوی، اصفهان،یزد و تهران ارسال می شود، یادآور شد: پارسال محصول پسته پس از برداشت همراه با پوست به بازار عرضه می شد، امسال بیش از 90 درصد پسته پس از برداشت با انجام عملیات فراوری که شامل پوست گیری، پوک گیری، گوگیری، حوض شناوری ، نم گیری و « سورت» است، به بازار عرضه می شود.
وی افزود: خراسان جنوبی مقام پنجم سطح زیرکشت پسته کشور را دارد که پسته سفید، کله قوچی، بادامی، اکبری و احمدآقایی مهم ترین ارقام آن است.
وی افزود: برای حمایت از پسته کاران استان علاوه بر پرداخت تسهیلات برای احداث کارگاه های ضبط و فرآوری پسته، خدمات آگاه سازی کشاورزان، پرداخت تسهیلات کوتاه مدت از بانک ها و نیز صندوق حمایت از بخش کشاورزی به پسته کاران برای حذف سودجویان و دلالان پسته در استان ارائه می شود.
وی مشکل عمده پسته کاران استان را شرایط طبیعی نامساعد منطقه دانست و گفت: سرما، تگرگ، توفان و خشکسالی، نبود پیوندک مناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه، فعال نبودن شرکت های تعاونی پسته کاران، کمبود نقدینگی،خشکسالی، شوری منابع آب و خاک از دیگر مشکل پسته کاران است.
وی با بیان اینکه « پسیل» یکی از مهمترین آفات باغ های پسته استان است، بیان کرد: این نوع آفت به معضل جدی برای باغداران تبدیل شده و هر سال هزینه های زیادی برای پسته کاران در پی دارد.
به نوشته تارنمای انجمن پسته کاران ایران، پسیل های تابستانه از نیمه اردیبهشت ماه در باغها پدیدار و تا مهرماه دیده می شوند.
آغاز تخم گذاری پسیل همزمان با تورم جوانه در درختان پسته بوده و حداکثر تخم گذاری مصادف با باز شدن برگ های درختان پسته در بهار اتفاق می افتد.
پس از جفت گیری، هر حشره ماده زمستانگذران پسیل حدود 50 تخم می گذارد. تخم ها پس از سه تا چهار روز در نسل اول (پسیل های زمستانگذران) و 2 تا سه روز در نسلهای بعدی تفریخ شده و از تخم پوره های پسیل خارج می شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار