استاندار خراسان‌ جنوبی در روزهایی که هنوز جزء اولین روزهای حضورش در استان به شمار می‌آید از دغدغه‌هایش برای استان به خبرنگار ایسنا می‌گوید.
کد خبر: ۲۸۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶ 22 August 2016
سید علی‌اکبر پرویزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: موقعیت استراتژیک خراسان‌ جنوبی نسبت به استان‌های همجوار و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب و شرق به غرب و نزدیکی، امنیت و سرعت تحویل در انتقال کالا اعم از صادرات و ترانزیت نقش اساسی دارد.

وی افزود: در حال حاضر مصرف آب استان نسبت به مقدار آب تجدیدپذیر سالانه، 1.16 بوده که این عدد بیانگر بحران فوق‌العاده شدید استان به لحاظ منابع آبی است.

بالاترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: سرانه آب تجدیدپذیر سالانه در استان 1415 مترمکعب به ازاء هر نفر است که بر اساس شاخص "فالکن مارک" بیانگر بروز بحران آب در استان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه محدودیت شدید منابع آبی اتکا به منابع داخلی استان برای تأمین نیازهای شرب و صنعت را ناممکن کرده است، تصریح کرد: تمامی این اعداد هشدارهایی هستند که اتخاذ تدابیر موثر برای تأمین آب مورد نیاز را اجتناب ناپذیر می‌سازند.

پرویزی تاکید کرد: از سوی دیگر 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان موجب شده که خروج جمعیت از شهرهای و روستاها به دلایلی چون بیکاری ناشی از خشکسالی و کمبود آب، بیکاری ناشی از نبود صنایع عمده به دلیل عدم تأمین آب به عنوان اولین پیش نیاز صنایع، مهاجرت به دلیل کاهش میزان آب شرب شهرها و روستاها به عنوان یکی از نیازهای رفاهی و سلامتی استان مشکل‌ساز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی منابع آب زیرزمینی استان و پیش‌بینی‌های صورت گرفته درخصوص وضعیت بارش در دهه‌های آینده، در بهترین حالت امکان تأمین 59 میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی و زیرزمینی برای تأمین نیازهای فوق وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: باید برای تأمین 217 میلیون مترمکعب کسری منابع آب استان از خارج از استان برنامه‌ریزی شده که در کوتاه مدت از مناطق دارای آب کافی برای تأمین اقدام خواهدشد.

مرز ماهیرود از جمله مناطق امن برای سرمایه‌گذاری در بازار هدف افغانستان

پرویزی بیان کرد: موقعیت استراتژیک خراسان‌جنوبی نسبت به استان‌های همجوار و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب و شرق به غرب و نزدیکی و امنیت و سرعت تحویل کالا از جمله مزیت‌ها و امتیازات استان است که در انتقال کالا اعم از صادرات و ترانزیت نقش اساسی دارد.

وی افزود: همچنین وجود منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان و مرز رسمی ماهیرود از جمله مناطق امن برای سرمایه‌گذاری در بازار هدف افغانستان محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در این خصوص تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز بازارچه‌های مرزی و گمرکات نظیر تامین آب، برق و فراهم کردن امکان صادرات برق به کشور همسایه در دستور کار و مبالغی نیز برای این امر پیش‌بینی‌ شده است و برای تحقق این مهم توافق شده کمیته تخصصی مشترکی با والی فراه تشکیل شود.

پرویزی عنوان کرد: تکمیل و بهسازی جاده مرزی ماهیرود و تکمیل راه تا داخل افغانستان به فراه نیز از دیگر برنامه‌ها در این حوزه بوده که منابعی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه با والی ولایت فراه نیز به اجرای نیمی از پروژه راه تا فراه توسط کشور افغانستان توافق شده است، ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح‌ها در زیرساخت‌ها رویه ترانزیت عام را در مرز ماهیرود اجرایی خواهیم کرد تا زمینه توسعه صادرات و ترانزیت فراهم یابد.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: توسعه کشت فرا سرزمینی با کشور افغانستان و حذف تعرفه ورودی کالاها و محصولاتی که توسط تولیدکنندگان ایرانی در خاک افغانستان تولید می‌شود در راستای ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش ترانزیت مورد تایید است.

لزوم رفع ایرادات 51  نقطه حادثه خیز در سطح راه‌های استان

پرویزی با اشاره به اینکه استان از راه‌های روستایی بالایی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به پراکندگی روستاها و تراکم پایین جمعیت در سطح استان هزینه احداث و نگهداری راه‌ها بسیار بالا بوده و اقدامات خوبی نیز برای نگهداری، روکش راه‌ها و حذف نقاط حادثه خیز انجام شده اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری به منظور جذب اعتبارات بخصوص ملی بعمل آید.

وی بیان کرد: با توجه به پایین بودن شاخص اعتباری بخش راه‌های استان نیاز جدی به افزایش ردیف‌های اعتباری و افزایش سهم استان در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور است.

استاندار خراسان‌جنوبی تاکید کرد: رفع ایرادات 51  نقطه حادثه خیز در سطح راه‌های استان از مهمترین مجموعه اقداماتی است که می‌تواند در راستای کاهش تصادفات و تلفات انسانی و بهبود عبور و مرور موثر باشد که این امر در حال پیگیری است.

پرویزی ادامه داد: از ابتدای دولت با توجه به کمبود اعتبار 11 نقطه رفع و به بهره‌برداری رسیده و برای اتمام 40 نقطه حادثه خیز اعتباری حدوداً معادل با 790 هزار میلیون ریال نیاز است.

وی افزود: با توجه به اعتباراتی که امسال پیش بینی شده، تکمیل و بهره‌برداری راه‌های اصلی و فرعی استان معادل 59 کیلومتر، تکمیل و بهره‌برداری راه‌های روستایی استان معادل 180 کیلومتر، تکمیل و بهره‌برداری روکش راه‌های استان معادل 500 کیلومتر و بهره برداری پروژه‌های روشنایی راه‌های استان معادل 18 کیلومتر صورت می‌گیرد.

سهم خراسان‌جنوبی از میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور کمتر از نیم درصد

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این استان در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره صنعتی و میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال سهم آن در کشور کمتر از نیم درصد است، افزود: در خراسان‌جنوبی با 537 واحد صنعتی بیش از 96 درصد واحدها، بنگاه‌های اقتصادی کوچک با توان مالی و قدرت رقابت‌پذیری بسیار پایین هستند که در برابر تهدیدات فضای کسب و کار آسیب‌پذیری بسیار بالایی داشته و تنها حدود 4 درصد واحدها با اشتغال بالای 50 نفر فعالیت می‌کنند.

پرویزی ادامه داد: از این رو تقویت شبکه‌ها و خوشه‌های کسب و کار و تکمیل حلقه‌های مفقوده تولید و تجارت اهمیت دارد.

وی تاکیدکرد: همچنین با توجه به تحریم‌های ظالمانه و شرایط کلی حاکم بر اقتصاد جهانی و منطقه و کاهش قیمت نفت و سایر تولیدات اساسی در جهان، این امر به تولید کشور و بالاخص استان تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است که دولت تدبیر و امید با تدوین بسته‌های حمایتی و تزریق منابع مالی سعی در کاهش مشکلات تولید دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این راستا اکثر مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان پس از ثبت در دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت در کمیته کارشناسی زیر گروه کارگروه مزبور با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و در صورت عدم رفع در کارگروه استانی تسهیل مطرح می‌شود.

پرویزی اظهار کرد: در صورت عدم امکان تصمیم‌گیری در سطح استان موضوع به کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ارجاع می‌شود که ظرفیت کارگروه تسهیل و قانون رفع موانع تولید محور اصلی پیگیری و رفع مسائل و مشکلات بخش صنعت استان است.

وی تصریح کرد: دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و تامین سرمایه در گردش برای واحدهای صنعتی که مشکل بازار نداشته و طرح‌های نیمه تمام صنعتی ابلاغ شده که سهمیه تخصیصی به استان به میزان 4050 میلیارد ریال است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین کاهش سود و کارمزد، تسهیلات اعتباری برای تامین بخشی از سود و کارمزد در بودجه استان پیش بینی شده که از طریق کارگروه تسهیل به واحدهایی که شرایط لازم را داشته باشند پرداخت می‌شود.

پرویزی بیان کرد: تدوین و عملیاتی‌شدن بسته حمایتی ویژه مناطق کمتر توسعه یافته توسط صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به گونه‌ای که با توجه به ترهین محل اجرای واحدهای صنعتی در بانک‌ها، درصد میزان وثیقه برای مناطق کمتر توسعه یافته حداکثر 20 درصد منظور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از طرح‌های اولویت‌دار بر اساس سند راهبردی توسعه صنعتی، معدنی و تجاری استان که تعیین شده پس از تصویب در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام خواهد شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار