خراسان جنوبی به پایانه صادران سوخت شرق کشور تبدیل می شود
در دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون وزیر نفت مطرح شد: انبار100 میلیون لیتری فرآوردهای نفتی استان تا آبمانماه افتتاح می شود/ ظرفیت پایدار صادرات فرآورده‌های نفتی به 400 هزار بشکه در روز رسید/ تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های انبار جدید سوخت در استان برای امر صادرات به درستی استفاده شود
کد خبر: ۲۸۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 21 August 2016

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد: فرآورده‌های نفتی مورد نیاز افغانستان را تا 30 سال آینده تضمینی تامین کنیم.

به گزارش تابناک، معاون وزیر نفت در ملاقات دیروز با استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: امسال به ظرفیت پایدار صادرات 400 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در روز رسیدهایم و این در شرایط حاضر رکورد قابل ملاحظه ای است.

عباس کاظمی همچنین از بهره برداری قریب الوقوع انبار ذخیره سوختی در خراسان جنوبی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: این انبار مدرن و پر ظرفیت پشتیبان خوبی برای استان خواهد بود و امیدواریم فروش انرژی با وجود این انبار در استان افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت یکی از مزیت‌های برجام را افزایش صادرات فرآورده‌‍‌های نفتی برشمرد و گفت: ایران برای تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور افغانستان آمادگی کامل دارد و مسئولان خراسان جنوبی برای این امر باید با ما همکاری کنند. ما در نظر داریم با توجه به افزایش تولید فرآورده‌های نفتی، در طول 30 سال پیش رو به صورت تضمینی تمام نیاز افغانستان را تامین کنیم و این تصمیمی است که استان‌های مرزی باید آمادگی لازم را برای اجرا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه احداث و بهره برداری از انبار جدید شرکت نفت در استان خراسان جنوبی یک مزیت برای صادرات است، تاکید کرد: با راه‌اندازی انبار جدید ذخیره مواد نفتی در خراسان جنوبی، تمام فعالیت‌های انبار قدیم به انبار جدید منتقل می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: با راه‌اندازی انبار جدید سوخت خراسان جنوبی، امکان ذخیره‌سازی نیاز دو ماه استان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه وجود این انبار ظرفیت بالقوه‌ای برای استان در مرز محسوب می‌شود، اضافه کرد: مشکل خاصی برای راه‌اندازی این انبار در استان وجود ندارد و مراحل نهایی کار تا اوایل آبان‌ماه انجام و آماده بهره برداری می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود 2.5 میلیون لیتر فرآورده‌های سبک در استان مصرف می‌شود، گفت: با توجه به توسعه شبکه گاز در استان، ایجاد خط لوله جدید انتقال فرآورده‌های نفتی توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه در هر خط انتقال نفت باید بین 30 تا 40 میلیون لیتر سوخت جا به جا شود،گفت: درصورتی که صادرات نفت به کشور افغانستان افزایش زیادی پیدا کند و احداث خط لوله جدید توجیه اقتصادی داشته باشد، امکان توسعه خطوط لوله نفتی هم خواهد بود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال به ظرفیت پایدار صادرات 400 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در طول روز رسیدهایم، اضافه کرد: تمام بنادر ما در اشغال نفتکشهای حامل فرآورده‌های نفتی است که در حال صادرات این فرآوردهها هستند. بنابراین برای افغانستان تضمین می‌دهیم که تا 30 سال آینده فرآورده‌های نفتی مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در این راستا لازم است با دولت افغانستان مذاکره شود. چون ایران به این اطمینان رسیده است که می‌تواند به افغانستان فرآورده صادر کند و مطالعه ایجاد خط لوله انتقال به افغانستان نیز امکان‌پذیر است.

وی گفت: درصورت توافق و همکاری کشور افغانستان و خراسان جنوبی ،شرکت نفت آمادگی ساخت یک پالایشگاه مشترک در کشور افغانستان را دارد.

خراسان جنوبی: پایانه صادرات سوخت شرق کشور

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدارگفت: اگر خراسان جنوبی به پایانه صادرات سوخت شرق کشور تبدیل شود با توجه به اینکه این مرز همیشه از مسیرهای امن بوده، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

پرویزی افزود: تلاش می کنیم با مقامات عالی ولایت‌های فراه، هرات و نیمروز افغانستان به تعامل برسیم،عنوان کرد:با مذاکراتی که با والیان این سه ولایت صورت گرفته است، تقاضای آنها برای گاز، برق، سوخت و افزایش ساعت کاری در گمرک مطرح شده است.

وی با اشاره به بهرداری از انبار سوخت تا آبان‌ماه امسال در استان گفت: اگر خراسان جنوبی به عنوان پایانه صادرات سوخت شرق کشور تبدیل شود با توجه به اینکه این مرز یکی از مسیرهای امن شناخته شده، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

معاون وزیر نفت: تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز افغانستان را تا 30 سال آینده تضمین می کنیم 

پرویزی با بیان اینکه خراسان جنوبی می تواند پایانه صادارات سوخت در شرق کشور باشد،افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های انبار جدید سوخت در استان برای امر صادرات به درستی استفاده شود.

وی به موضوع سوخت CNG در استان اشاره کرد و گفت: دو شهرستان استان به تازگی گازرسانی شده است، ولی بخش خصوصی متمایل به سرمایه‌گذاری برای ایجاد جایگاه‌های CNG در این شهرستان‌ها نیستند و وجود این جایگاه‌ها خود می‌تواند امکان قاچاق را کاهش دهد و باید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این راستا تلاش کند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای کاهش تعرفه‌های گمرکی با کشور افغانستان مذاکراتی صورت گرفته است، افزود: دردیدار با والیان افغانستان هم مرز با خراسان جنوبی مذاکراتی صورت گرفت اما مدیران افغانستان اختیار زیادی نداشتند چون باید موارد مهم توسط دولت افغانستان تصمیم‌گیری شود و موضوع کاهش تعرفه‌ها هم موضوعی است که باید با دولت افغانستان مطرح گردد.

پرویزی در ادامه خواستار اجرای خط انتقال نفت شرق کشور شد و گفت: با اجرای خط انتقال شرق، ما شاهد صادرات و حل مشکلات حمل ونقل سوخت در شرق کشور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی نیز با اشاره به پروژه انبار ذخیره‌سازی سوخت در استان، گفت: این پروژه از سال 86 در استان کلید خورده و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اصغری با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخیره‌سازی سوخت در استان محدود بوده و با راه‌اندازی انبار جدید این میزان افزایش می‌یابد،اظهار کرد:در حال حاضر جایگاه‌های CNG در استان با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند، و با افزایش استفاده مردم از این نوع سوخت؛ میزان آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار