بزرگترین رویداد قرآنی خراسان‌جنوبی در بیرجند برگزار شد/ گزارش و عکس از: مهدی کاظمی فرد
نماینده ولی فقیه: هر آسیب و دردی که در جامعه وجود دارد علتش این است که قرآن در جانمان نفوذ نکرده است/ مدیرکل اوقاف: برای رسیدن به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مد نظر رهبری انقلاب اسلامی در 4 سال گذشته ۱۲ هزار کلاس حفظ قرآن برگزار کردیم
کد خبر: ۲۸۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷ 20 August 2016

رئیس دانشگاه علوم اسلامی: در مسابقات قرآن همه به نوعی برگزیده‌اند و واژه‌هایی چون برنده و بازنده معنایی ندارد

شب گذشته در مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات قرآنی خراسان جنوبی، نفرات برگزیده مرحله استانی معرفی و از آنها تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

به گزارش تابناک، واحدي فر مسئول روابط عمومي اداره كل اوقاف و امورخيريه استان در پايان مراسم اختتاميه اسامي نفرات برتر در رشته هاي مختلف را به شرح ذیل اعلام كرد:

بر اساس نظر هیئت داوران در رشته حفظ 5 جزء در بخش خواهران فاطمه محمدی الغار، طاهره صحرایی، فاطمه محمد نژاد عناوین اول تا سوم و در بخش برادران محمد مهدی معتمدی و مهدی طاهری به ترتیب رتبه های اول و دوم را به دست آوردند.

در رشته حفظ 10 جزء در بخش خواهران ملیحه عدالتی، زینب سلطان زاده، صذیقه دلاکه نژاد و در بخش برادران نیز سید علی سیادت، سلمان خزاعی،جمال الدین نیک اندیش توانستند حائز رتبه های اول تا سوم شوند.

در رشته حفظ 20 جزء نیز در بخش خواهران زهره سادات عبدالهی، زهرا محمدی، نوشین عبدالهی و در بخش برادران نیز مصطفی فریدونی، احمد یوسفی و محمد امین قاسمی به عنوان نفرات اول تا سوم شناخته شدند.

در رشته حفظ کل در بخش خواهران زهرا مروتی، سکینه خراشادی زاده، طیبه حسینی و در بخش برادران نیز ابوالقاسم باقری، محمود احمدی درمیان و حسین نوغابیان مقدم توانستند حائز رتبه های اول تا سوم شوند.

نتیجه رقابت ۲۵۰ قهرمان و نخبه قرآنی در خراسان جنوبی مشخص شد 

در رشته قرائت در بخش خواهران راضیه سیروسی، زهرا قاسمی، فاطمه نوفرستی و در بخش برادران علیرضا محمد نژاد، وحید براتی و جواد سبزبان و در رشته ترتیل در بخش خواهران فاطمه شریفی پور، فرزانه کارکن، سکینه پور عابد و در بخش برادران علی فغانی، حمید قلی نژاد و حسین الله رسانی توانستند رتبه های اول تا سوم را از آن خود کنند.

در رشته دعاخوانی در بخش خواهران زهرا نخعی پور، معصومه عاملی سرچاهی و مریم الهیان و در بخش برادران نیز حسن کاری، حسن نجف زاده و حسین داریوش به عنوان نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات شناخته شدند.

همچنین در رشته اذان رسول وکیل زاده، سید محمد صادق قاسمی و هادی دستگردی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

حضور ۲۵۰ قهرمان و نخبه قرآنی از شهرستان های استان

سی و نهمین مرحله استانی مسابقات قرآن با حضور ۲۵۰ قهرمان و نخبه قرآنی از شهرستان های خراسان جنوبی در روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ مردادماه در بیرجند برگزار شد.

این مرحله از مسابقات با حضور ایت الله عابدی، کارشناس مذهبی رسانه و مدیر اسبق دانشگاه علوم قرانی کشور، نماينده ولي فقيه در استان، مسئولان اوقاف و امورخيريه استان و ديگر مسئولان استاني و شهرستاني و عموم مردم قرآن دوست استان در رشته های حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، قرائت، ترتیل، اذان و دعاخوانی برگزار شد.

نتیجه رقابت ۲۵۰ قهرمان و نخبه قرآنی در خراسان جنوبی مشخص شد 

زلالی و پاکی دل، رمز بهره‌گیری از برکت و نور قرآن

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بهره‌گیری حقیقی و واقعی از قرآن زلالی و پاکی دل می‌طلبد و باید با زدودن دل از آلودگی‌ها، قلب را آماده ورود نور قرآن کرد.

حجت الاسلام سیدعلیرضاعبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، دیشب در مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات اوقاف خراسان جنوبی گفت: قرآن برای عموم جامعه خیر، برکت و نور است.

وی عنوان کرد: چه آن فرد بی‌سواد که تنها به آیات قرآن نگاه می‌کند و یا آیات آن را شنیده و استماع می‌کند و چه آن مترجم و یا مفسر از نور قرآن به تناسب زلالی دل خود بهره گرفته و از برکاتش استفاده می‌کنند.

قرآن در جانمان نفوذ نکرده است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بيان اينكه هر آسیب و دردی که در جامعه وجود دارد به علت فاصله گرفتن از قرآن و تعالیم ارزشمند و انسان ساز آن رخ داده و راه علاجش را نیز باید در قرآن جست‌وجو کرد،افزود: علت اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم دردهایمان با تمسک به آیات قرآن درمان کنیم این است که قرآن در جانمان نفوذ نکرده است چرا که اگر نور قرآن با جانمان عجین شود زمینه تحول ما را فراهم خواهد کرد.

وي متقعد است، اگر می‌خواهیم قرآن در جانمان نفوذ کرده و قلب ما محل نزول آیات قرآن شود باید وجود خویش ‌را از آلودگی‌ها پاک کنیم چرا که تنها کسانی به عمق قرآن دست می‌یابند که دلی زلال و پاک داشته باشند.

نتیجه رقابت ۲۵۰ قهرمان و نخبه قرآنی در خراسان جنوبی مشخص شد 

حفظ و قرائت تنها مقدمه بهره‌گیری از قرآن است

نماینده ولی فقیه در استان گفت: قرائت، حفظ، ترتیل و... بسیار خوب است اما به همه این ها باید به عنوان یک مقدمه نگاه کنیم چرا که اصل و عمق قرآن که علاج دردهای ما است چیز دیگری است و رسیدن به آن تنها با پاکی دل میسر است.

حجت الاسلام عبادی تصريح کرد: اگر دل انسان پاک و زلال باشد نتیجه‌اش بزرگ مردی چون مرحوم کربلایی محمد کاظم ساروقی می‌شود که بی‌سواد بود اما چون پاکی دل داشت نور قرآن در جان او نفوذ کرد و می‌توانست علی رغم بیسوادی آیات قرآن را از میان جملات دیگر تشخیص دهد.

وی با اشاره به مبارزه بزرگان اسلام با دشمنان و بیگانگان با مدد جستن از آیات الهی یادآور شد: هر کجا به آیات قرآن عمل کردیم پیروز شدیم و هر کجا از قرآن فاصله گرفتیم شکست خوردیم و امام بزرگوار نیز با تمسک به قرآن در برابر استبداد و استکبار ایستاد.

قرآن تنها جلا بخش قلب‌ها

حجت الاسلام احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در مراسم افتتاحیه مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قران کریم اوقاف خراسان جنوبی گفت: در حوزه قرآن اقدامات شایسته و برجسته‌ای در رشته‌های مختلف هنری و علمی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه صوت زیبا توسط قاریان قرآن و همچنین خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است، عنوان کرد: وقتی به سایر ادیان نگاه می‌کنیم می‌بینیم به عنوان مثال در کلیسا نیز از هنرهایی چون موسیقی، مجسمه‌سازی و... استفاده شده اما هیچ‌گاه انجیل و تورات مانند قرآن با خطوط زیبا نگاشته نشده است و هیچ گاه معماری کلیساها به زیبایی معماری مساجد نبوده است.

حجت الاسلام عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: معارف دینی به یک معنا عقلی هستند چرا که می‌توان بسیاری از آنان را بر اساس اصول عقلی استباط کرد اما نباید به موضوعات دینی نگاهی صرفا عقلی داشت.

به گفته وي، بسیاری از موضوعات دینی اعتقاد قلبی می‌طلبد و دلی پاک و زلال و به دور از گناه می‌طلبد و کسانی نیز می‌توانند از نور قرآن بهره‌گیرند که دل خویش را از آلودگی ها پاک و مهیای ورود کلام وحی کرده باشند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) فرمودند هیچ جلایی برای دل انسان غیر از قرآن نیست یادآور شد: در مسابقات قرآن همه به نوعی برگزیده‌اند و واژه‌هایی چون برنده و بازنده معنایی ندارد.

خطاطی قرآن بهترین نوع هنر است

حجت الاسلام عابدی با بيان اينكه همچنین در توصیه‌های بزرگان اسلام توجه زیادی به صدای زیبا شده و به همین جهت تأکید بر قرائت قرآن با صدای خوش شده که این توجه به هنر در موضوع قرآن نکته قابل تأملی از پیوند ناگسستنی قرآن و هنر است، افزود: این پیوند به قدری فراگیر است که کتابی با عنوان هنرمندی هنرمندان مسلمان در زمینه آیه«بسم الله الرحمن الرحیم» تألیف شده که فقط هنر مسلمانان درباره یک آیه از قرآن را تبین می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی گفت: در حوزه پژوهش نیز کارهای قابل توجهی در حوزه قرآن انجام شده که یک نمونه از آن کتاب‌های تفسیری است که از شیعه و سنی باقی مانده و بسیاری از آنها از بین رفته و برخی در دسترس است.

حجت الاسلام عابدی گفت : در حوزه کارهای پژوهشی مرتبط با قرآن فعالیت‌های بسیار چشمگیری بعد از انقلاب انجام شد که در یک مصداق، ما قبل از پیروزی انقلاب تنها یک رشته معارفی به نام علوم عقلی و نقلی داشتیم که بخشی از آن ارتباط با مفاهیم قرآنی داشت ولی الان چندین دانشکده و دانشگاه قرآنی داریم.

وی با اشاره به ضرورت تأسی به معصومین(ع) در موضوع قرآن بیان کرد: در تاریخ نقل شده است که امام حسن عسکری(ع) نذر کرده بودند که هر روز تدریس قرآن و تفسیر داشته باشند و درباره امام حسین(ع) نیز بیان شده که وقتی معلم آیه«بسم الله الرحمن الرحیم» را به فرزند ایشان آموخت حضرت به معلم گفتند اگر دهان تو را از طلا پر کنند کم است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی یادآور شد: یونسکو کتاب‌هایی را که مردم جهان کتاب مقدس می‌خوانند در مجموعه‌ای جمع آوری کرده است و در ابتدای این مجموعه قرآن را قرار داده است و در مقدمه آن بیان کرده که این کتاب با دیگر کتاب‌هایی که مردم کتاب مقدس می‌خوانند متفاوت است

۱۲ هزار کلاس حفظ قرآن در خراسان جنوبی برگزار شد

مدیرکل اوقاف و امورخيريه خراسان جنوبی در مراسم افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان جنوبی گفت: در طول ۴ سال در جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی ۱۲ هزار کلاس حفظ قرآن برگزار کردیم.

حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، گفت: در طول ۴ سال در جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی ۱۲ هزار کلاس حفظ قرآن برگزار کردیم.

به گفته وي: برای سال ۹۵ نیز ۵ هزار سهمیه کلاس حفظ قرآن داریم که اکثر ثبت نام‌ها انجام شده است و امیدواریم گامی در جهت رسیدن به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که مد نظر رهبر انقلاب اسلامی برداریم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در جهت تربیت حافظان قرآن و ترویج کلام وحی برداشتیم اعزام ۳۰۰ نفر به قم برای گذراندن دوره تربیت مربی قرآن کریم بود که ۲۰۰ نفر از این تعداد اکنون کلاس‌های دایر در استان دارند.

گرایلی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی اوقاف افتتاح مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن در بیرجند بود که اکنون ۴۲ نفر در این مدرسه شبانه‌روزی برنامه حفظ را پیگیری می‌کنند و تا پایان تابستان برخی دو جزء و برخی ۴ جزء قرآن را حفظ خواهند کرد.

وی افزود: همچنین از اساتید طراز اول قرآنی کشور برای حضور در خراسان جنوبی دعوت داشتیم و ماهی یک بار حضور این بزرگان قرآنی را در جمع قرآنیان خراسان جنوبی برای برنامه های آموزشی داشتیم که قابل تأمل است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: امسال در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که در ۸ رشته برگزار شد ۲۴۶ نفر حضور داشته که از این تعداد ۱۳۰ نفر از متسابقین از خواهران و ۱۱۶ نفر از متسابقین از برادران هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار