اخبار کوتاه شهری خراسان جنوبی
ثبت محوطه تاریخی ‌نهبندان در فهرست آثار ملی‌، اعزام ۴۰۰ نفر از خانواده اصحاب رسانه خراسان جنوبی به مشهد‌ ‌و برگزاری دوره آموزش پارچه‌بافی ‌از ‌خبرهای کوتاه شهری خراسان جنوبی است.
کد خبر: ۲۸۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲ 19 August 2016

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بیرجند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت روز خبرنگار، 441 نفر از خانواده خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان به اردوی زیارتی مشهد مقدس می‌روند.

احمد محبی در مراسم بدرقه و اعزام خبرنگاران استان خراسان جنوبی به اردوی زیارتی مشهد مقدس اظهار داشت: با اعلام فراخوان و نامه به نشریات و خبرگزاری‌های استان پس از ثبت نام 441 نفر از خانواده اصحاب رسانه استان شامل خبرنگاران و خانواده آنها، امشب به اردوی زیارتی مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

وی تصریح کرد: این اردوهای زیارتی به  منظور قدردانی از خبرنگاران و خانواده آنها به مناسبت روز خبرنگار انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن تشکر از استاندار خراسان جنوبی، یادآور شد: بیشتر اعتبار پیش‌بینی شده برای این سفر زیارتی توسط استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأمین می‌شود.

محبی با اشاره به اینکه هنوز دیدار با تولیت آستان قدس به دلیل پر بودن وقت ایشان قطعی نشده است، تصریح کرد: بازدید از موزه حرم، کتابخانه آستان قدس، صرف غذای بارگاه امام رضا(ع)، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی، شرکت در دعای کمیل، دعای ندبه و مراسمات معنوی حرم از جمله برنامه‌های این سفر زیارتی است.

وی اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در اردو شامگاه چهارشنبه ساعت ٢٢ از مقابل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعزام می‌شوند و برگشت هم ساعت ٨ صبح جمعه ٢٩ مردادماه خواهد بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده خبرنگاران شهرستانهای استان نیز از همان محل اعزام می‌شوند، گفت: برای اعزام خبرنگاران ١� دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.

برگزاری نخستین دوره آموزشی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ویژه جوانان و نوجوانان پسر در شهرستان سرایان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان گفت: به‌کارگیری گوهر به‌ طور سنتی در کشور ما که تاریخی چندهزار ساله دارد از همان آغاز تاریخ، معمول بوده است. آبادانی کشور، ثروتمندبودن و علاقه‌مندی مردم، زیبایی‌پسندی، همواره گوهرها و زیورها را مورد توجه مردم ایران قرار داده است.

محمد عرب عنوان کرد: تراش دادن سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی با ابزار و وسایل مخصوص برای استفاده در زیورآلات، ظروف زینتی و اشیاء تزئینی متفاوت دیگر، یکی از رشته‌های صنایع دستی است.

وی افزود: اولین دوره تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی ویژه جوانان و نوجوانان پسر در شهر سرایان با همکاری کمیته امداد امام(ره) با هدف آشنایی این گروه سنی و تشویق و ترغیب آنان جهت گرایش به این هنر در حال برگزاری است.

به گفته مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان این دوره با شرکت 11 نفر در محل کارگاه تجمیعی سنگ تراشی کمیته امداد شهرستان برگزار شد و به هنرآموزانی که  با موفقیت این دوره آموزشی را به پایان برسانند گواهینامه معتبر داده می‎شود.

برگزاری دوره آموزش پارچه بافی در شهر سه قلعه

مسئول نمایندگی شهرستان سرایان با بیان اینکه هنر حوله‌بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که محصول آن از پنبه، ابریشم یا کرک تهیه می‌شود، گفت: این هنر ارزشمند و اصیل ایرانی سال 1392 در شهرستان سرایان احیا شده و بعد از برگزاری چند دوره آموزشی و تشکیل چندین کارگاه تولید خانگی، این محصول دوباره جان تازه گرفت.

محمد عرب اظهار داشت: در راستای ترویج مشاغل سنتی که از بازار مصرف خوبی نیز برخوردار هستند و همچنین کمک به اقتصاد خانواده‌ها  دوره  آموزشی پارچه بافی در شهر سه قلعه شهرستان سرایان با شرکت 10کارآموز و با همکاری و مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد که در پایان دوره به هنرآموزان گواهینامه معتبر داده می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان در صورتی که اقدام به راه‌اندازی کارگاه خانگی نمایند، می‌توانند از تسهیلات کم بهره برخوردار شوند و مجوز کارگاه خانگی خود را به صورت رایگان دریافت نمایند.

ثبت محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی  درشهرستان نهبندان در فهرست آثار ملی

محوطه‌‌ای تاریخی مربوط به دوره اشکانی در شهرستان نهبندان در فهرست آثار ملی  ثبت شد.

این محوطه در غرب شهرستان نهبندان واقع شده و آثار بدست آمده در آن متعلق به دوران اشکانی است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: دره‌ها و مسیلهای پیرامون  این محوطه از پوشش گیاهی نسبتاً خوبی برخوردار است و به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در شهرستان نهبندان بر خلاف تصور رایج، تراکم پوشش گیاهی  متعدد درختان بنه و بادام کوهی در محل چشمگیر است.

سیداحمد برآبادی بیان کرد: محوطه در کنار آثار یک گورستان قدیمی اسلامی قرار دارد و آثار سفالهای دوران اشکانی و مفرغ با آثار گورستان مذکور درهم آمیخته است.

برگزاری کارگاه آموزشی بیماری تب مالت و تب برفکی در عشق آباد طبس

یک دوره کارگاه آموزشی بیماری تب مالت و تب برفکی برای جامعه زنان روستایی و عشایری در روستای نجات آباد عشق آباد طبس برگزار شد.

کارگاه آموزشی بیماری مشترک تب مالت، بیماری تب برفکی و مشکلات انگلی در دامها در محل هئیت امام سجاد روستای نجات آباد عشق آباد  از توابع بخش دستگردان شهرستان طبس برگزار شد و 34 نفر از زنان روستایی و عشایری در این برنامه آموزشی حضور داشتند.
 
197 پروژه کشاورزی خراسان جنوبی در هفته دولت افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 197 پروژه در هفته دولت با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان قابل افتتاح است.

هاشم ولی‌پور‌مطلق اظهارکرد: تعدادکل پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت 197 پروژه بوده که بیشترین پروژه‌ها مربوط به آب و خاک با 164 پروژه است.

وی افزود: این پروژه‌ها به تفکیک شهرستانها شامل 35 پروژه در بیرجند، 33 پروژه قاین، 21 پروژه زیرکوه، 19 پروژه سربیشه،18 پروژه نهبندان،18 پروژه فردوس، 16 پروژه بشرویه، 11 پروژه خوسف، 9پروژه درمیان، 9 پروژه طبس و 8 پروژه سرایان خواهد بود.

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی، ادامه داد: همچنین این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف شامل؛ 164 پروژه در بخش آب و خاک، 9 پروژه در بخش اموردام، 10 پروژه در بخش باغبانی، 9 پروژه در بخش صنایع، 2 پروژه در بخش شیلات، یک پروژه در بخش ترویج و دو پروژه در بخش مکانیزاسیون است.

ولی‌پور مطلق تأکید کرد: بیشترین میزان اشتغالزایی در واحد اجرایی مربوط به صنایع تبدیلی و بیشترین میزان اشتغال‌زایی مربوط به شهرستان بشرویه بوده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار