مسئول نمایندگی میراث فرهنگی بشرویه:
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه گفت: به منظور توسعه و ترویج هدفمند رشته‌های صنایع دستی با قابلیت اشتغالزایی مداوم، جاجیم بافی در شهرستان بشرویه احیا می‌شود.
کد خبر: ۲۸۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷ 19 August 2016

سلیمانی رباطی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند،اظهار داشت: جاجیم بافی در زمره بافته‌های است که به نوعی از  پارچه نسبتاً ضخیم استفاده می‌شود که مهمترین مشخصه آن  تنوع رنگی در تار و پود و نقش مایه‌های هندسی است که معمولا‌ً در تمام مناطق جغرافیایی ایران و همچنین خراسان جنوبی با اندکی تفاوت در بافت نقش مایه قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: شناسایی پیشکسوتان عرصه صنایع دستی، فراهم آوری مقدمات مادی و معنوی در راه احیای رشته‌های بومی منسوخ شده، آموزش با هدف اشاعه آن رشته احیاء شده به جوانان علاقمند، حمایت معنوی از طریق مشاوره به هنرآموزان تا مرحله تثبیت و فعالیت مداوم جهت عرضه محصولات استاندارد به بازارها و نمایشگاه‌ها از جمله اقدامات و برنامه‌های میراث فرهنگی شهرستان بشرویه است که در راستای توسعه و ترویج هدفمند رشته‌های صنایع دستی با قابلیت اشتغالزایی مداوم انجام شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه اظهار داشت: با توجه استعدادها و پتانسیل‌های قابل توجه این شهرستان و اقبال عمومی که با معرفی رشته‌های مزیت‌دار صنایع دستی در میان مردم ایجاد شده است این نوید را می‌دهد که در صورت حمایت و فراهم نمودن بستر رشد می‌توان به آینده صنایع دستی بشرویه امیدوار بود.

وی تصیح کرد: جاجیم بافی نیز در ردیف آن دسته از رشته‌های صنایع دستی بومی شهرستان بشرویه قرار می‌گیرد که خوشبختانه پیشکسوتانی از نسل جاجیم بافان بشرویه هنوز در قید حیاتند و مدارک ملموس تاریخی مربوط به جاجیم بافی نیز به عنوان کالایی یادگاری در نزد برخی از خانواده‌ها محفوظ است.

سلیمانی رباطی بیان کرد: با فراهم نمودن مواد اولیه جاجیم بافی از جمله پشم، نخ و ابزارهای ریسندگی خوشبختانه توانستیم هنر جاجیم بافی را بعد از مدتها، در این شهرستان احیا کنیم.

به گفته وی از آنجایی که فروش محصولات تولیدی تنها نکته امیدوارکننده فعالان عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود، باید در این زمینه و شناسایی بازارهای فروش تلاش بیشتری شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه یادآور شد: شرکت تعاونی ستاره تابان بشرویه در این راستا آمادگی خود را جهت خرید محصولات صنایع دستی از جمله جاجیم اعلام کرده است که امید است فعالیت این شرکت تعاونی باعث رونق این هنر در شهرستان شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار