مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی :
مژگان شریفی در کار گروه تخصصی بانوان و خانواده استان افزود: در حال حاضر سه هزار و ۴۱۹ شرکت تعاونی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۱۴۵ شرکت تعاونی زنان است و همچنین ۱۸ شرکت با سه هزار و ۶۳۵نفر عضو تعاونی زنان روستایی است .
کد خبر: ۲۷۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 17 August 2016

وی گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۰ تعداد جمعیت زن استان ۳۶۴ هزار و ۹۱ نفر است که از این تعداد ۵۶ درصد را زنان شهری و بقیه زنان روستایی هستند.
وی نرخ مشارکت اقتصادی استان را ۳۸.۱ درصد عنوان کرد و افزود: در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان ۱۸.۲ درصد است.
به گزارش ایرنا شریفی بیان کرد: سهم اشتغال زنان در بخش کشاورزی ۲۷.۵، در بخش صنعت ۳۹.۵درصد و خدمات ۳۳ درصد است.
وی نرخ اشتغال زنان شهری استان را ۷۲.۸ ذکر کرد و افزود: این رقم در سرشماری سال ۱۳۸۵ بالاتر از نرخ اشتغال زنان روستایی( ۷۱.۸ ) بود اما در سال ۱۳۹۰ نرخ اشتغال زنان روستایی استان (۹۴.۶ ) بالاتر از نرخ اشتغال زنان شهری( ۸۳.۵ ) بود.
** وضعیت اقتصادی زنان استان نسبت به کشور مطلوب است
وی ادامه داد: در سال ۸۵ از مجموع جمعیت فعال زن استان ۷۲.۲ درصد شاغل و با توجه به سرشماری سال ۹۰ نرخ اشتغال با افزایش به ۸۹ درصد رسیده است.
شریفی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد چند درصد از جمعیت در سن کار، فعال یعنی شاغل و بیکار هستند در مجموع می توان اذعان کرد وضعیت اقتصادی زنان استان در مقایسه با وضعیت اقتصادی کشور از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.
وی توجه به جمعیت روستایی و رفع مشکل معیشتی و اجتماعی را یک وظیفه مهم دانست و گفت: رفع فقر از مناطق روستایی، بهبود سطح درآمد و کیفیت زندگی روستاییان، و ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری زمینه ساز طرح توسعه روستایی است.
شریفی به نرخ بیکاری زنان استان اشاره کرد و گفت: سال ۸۵ از مجموع جمعیت فعال زنان استان ۲۷.۸ درصد بیکار بودند و این رقم در سال ۹۰ به ۱۱ درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در مقایسه با کل کشور می توان گفت، نرخ بیکاری زنان استان در سال ۸۵ بالاتر از نرخ بیکاری کشور است همچنین نرخ بیکاری زنان یشتر از نرخ بیکاری مردان است بنابراین از نظر شاخص های بیکاری و اشتغال وضعیت زنان استان نامطلوب تر از وضعیت مردان است.
این مسئول یادآور شد: هدف از تشکیل کمیته تخصصی اشتغال بانوان توانمندسازی زنان و خانواده در راستای اشتغال و کارآفرینی، افزایش توانمندی های زنان در حوزه های کارآفرینی و مشارکت اقتصادی به منظور بهره مندی در فرآیند توسعه متوازن و همه جانبه است.
به گزارش ایرنا، وی گفت: از برنامه های اصلی کمیته اشتغال توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی است که راهبردها و راهکارها بر اساس برنامه ششم توسعه در دست تدوین است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار