مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی مطرح کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبار خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده تخصیص نیافت گفت: سال گذشته نتوانستیم چاه‌های کم بهره‌ای که شناسایی شده بود را خریداری کنیم.
کد خبر: ۲۶۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 20 July 2016
حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند مهمترین برنامه امسال این شرکت در اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب را تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی به میزان آب قابل برنامه‌ریزی یعنی استفاده از 75 درصد آب تجدید شونده دانست و اظهار داشت: به دلیل محقق نشدن اعتبارات خرید چاه‌های کم بهره کشاورزی که با هدف حفاظت از منابع دشت‌ها در طرح تعادل بخشی گنجانده شده سال گذشته هیچ چاهی خریداری نشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع اعتبارات امسال بتوان در این زمینه اقدامی انجام داد و افزود: البته گروه‌های گشت و بازرسی که از برداشت اضافه چاه‌ها و منابع استان جلوگیری می‌کنند تقویت شدند به طوری که هم‌اکنون 15 اکیپ که بر روی خودروهای آنها دستگاه GPS  نصب شده ‌فعالیت شبانه روزی دارند.

امامی اعتباری که برای این اکیپ‌ها به لحاظ هزینه‌های کشت و بارزسی در نظر گرفته شده ‌را حدود 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: همراه این اکیپ‌ها یک تکنسین گزارش بازرسی‌ها را به طور دقیق آماده می‌کند.

وی طرح تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: هر چند در برخی قسمت‌های طرح احیا و تعادل بخشی هنوز اعتبارات به طور کامل تخصیص نیافته اما این روش هم یکی از طرح‌های یازده‌گانه است که می‌تواند تا حد زیادی به منابع استان کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: پروانه چاه‌های کشاورزی با توجه به وضعیت دشت‌ها بین 25 تا 50 درصد کاهش می‌یابد که این تعدیل در دشت‌های بحرانی مانند بیرجند و سرایان بیشتر و در دشت‌های دیگر کمتر خواهد بود.

امامی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای طرح تعادل بخشی این است که در دو سال آینده کسری مخزن استان را به صفر برسانیم خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از محل کاهش پروانه‌ها 176 میلیون متر مکعب در برداشت آب از منابع استان صرفه‌جویی شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تبعات احتمالی اجرای این طرح باید قبل از فصل زراعی جدید این اقدام عملی تا کشاورزان با مدیریت مصرف دچار ضرر و زیان نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به چالش‌های موجود در خصوص چاه‌های غیرمجاز و متروکه اشاره کرد و افزود: این چاه‌ها نیز هر چه زودتر باید تعیین تکلیف و نسبت به انسداد آنها اقدام شود چرا که پیش‌بینی می‌شود از محل انسداد این چاه‌ها بتوان 4 میلیون مترمکعب در برداشت از منابع آب صرفه‌جویی کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار