سود ایتالیایی‌ها از محصولات فله خراسان جنوبی: باید صنایع بسته بندی را به روستاها ببریم
در بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان، شهرستان فردوس با 7 نفر بیشترین و درمیان با یک نفر کمترین نمونه را در بخش کشاورزی استان داشته اند/ خراسان جنوبی در محصول گندم با 10 و نیم تن و ذرت علوفه ای با 108/8 و زعفران با تولید 43 کیلوگرم محصول خشک در هکتار، دارای رتبه و رکورد کشوری است
کد خبر: ۲۶۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶ 18 July 2016

معاون استاندار خراسان جنوبی: محصولات استراتژیک استان در سطح کشور زبانزد است/ باید تلاش کنیم برای کشاورزی استان شرایط بهتری ایجاد کنیم/ باید بپذیریم که با خشکسالی درگیر هستیم / مدیریت کردن منابع آبی اولویت نخست بخش کشاورزی است./ وضعیت مخازن و سفره های آب زیرزمینی استان را فوق العاده بحرانی است / ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود/ در حال حاضر ۳۴درصد مردم استان به کشاورزی اشتغال دارند و ما باید بین کمبود آب، اشتغال و درامد تناسب و رابطه برقرار کنیم/ تغییر الگوی کشت یک نیاز اساسی برای بخش کشاورزی استان است/ / کشت محصولاتی از جمله خربزه و گندم برای استان توجیه ندارد و باید محصولات سنتی را جایگزین کنیم/ به تازگی خبرهایی از قاچاق زعفران به افغانستان شنیده می‌شود که از آنجا به کشورهای دیگر صادر می‌شود

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال 212 پرونده کشاورزی به دست ما رسیده است که پس از بررسی و پالایش 47 پرونده نمونه استانی شناسایی شدند و از آن ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

به گزارش تابناک، مهدی نوفرستی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان جنوبی در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر و برگزیدگان بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در هر سال زراعی مدیران شهرستان ها با همکاران خود تلاش می کنند و تولیدکنندگان برتر را شناسایی و به ستاد استان معرفی می کنند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 24 تولیدکننده نمونه که امکان رقابت آنها در سطح کشوری نیز وجود دارد را به ستاد تولیدکنندگان برتر ملی معرفی کرده ایم.

نوفرستی خاطرنشان کرد: در سال 94 زعفران کار نمونه از فردوس و شرکت سهامی زراعی خضری ازقائنات به عنوان تولیدکنندگان برتر استانی، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه در سال 94 در محصول پنبه با تولید 12 تن در هکتار شاهد رکوردشکنی بوده ایم، افزود: در محصول گندم با 10 و نیم تن و ذرت علوفه ای با 108/8 و زعفران با تولید 43 کیلوگرم محصول خشک در هکتار دارای رتبه و رکورد هستیم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شهرستان بیرجند 5 نفر، بشرویه 5 نفر، خوسف 6 نفر، زیرکوه 2نفر، سرایان 5 نفر، سربیشه 5 نفر، طبس2نفر ،قاین 6 نفر و نهبندان 3 نفر برگزیده استانی شده اند، گفت: در بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان، شهرستان فردوس با 7 نفر بیشترین و درمیان با یک نفر کمترین نمونه را در بخش کشاورزی استان داشته اند.

نوفرستی با بیان اینکه حدود 66 درصد بهره برداران دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند، گفت: 68 درصد بهره برداران زیر 55 سال سن دارند.

وی افزود تولیدکنندگان برتر از ابزار روز استفاده می کنند و می توانند با استفاده از دانش روز بازویی برای ترویج باشند.

سود ایتالیایی‌ها از محصولات فله خراسان جنوبی

معاون استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه محصولات با ارزش استان به صورت فله از استان خارج و سود آن را ایتالیایی‌ها می برند، گفت: باید صنایع مرتبط با بسته بندی را به روستاها ببریم.

نخعی نژاد با اشاره به شرایط ویژه استان از لحاظ جغرافیایی، بیان کرد: با وجود همه شرایط سختی که خشکسالی‌ها برای کشاورزان استان ایجاد کرده است اما هنوز هم در برخی از محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن داریم.

وی با بیان اینکه محصولات استراتژیک استان در سطح کشور زبانزد است، عنوان کرد : باید تلاش کنیم برای کشاورزی استان شرایط بهتری ایجاد کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت اهتمام ویژه ای در بخش کشاورزی دارد، بیان کرد : علی رغم همه مشکلات در بخش کشاورزی درصد قابل توجهی رشد داشته و در محصولات استراتژیک جایگاه بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که با خشکسالی درگیر هستیم و برای آن تدبیری بیندیشیم، بیان کرد: مدیریت کردن منابع آبی اولویت نخست بخش کشاورزی است.24 تولیدکننده نمونه خراسان جنوبی به ستاد تولیدکنندگان برتر ملی معرفی شدند

قاچاق زعفران خراسان جنوبی به افغانستان

نخعی نژاد، وضعیت مخازن و سفره های آب زیرزمینی استان را فوق العاده بحرانی دانست و گفت: قطره قطره آب استان ارزشمند بوده و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۰درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر ۳۴درصد مردم استان به کشاورزی اشتغال دارند و ما باید بین کمبود آب، اشتغال و درامد تناسب و رابطه برقرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای سیستم های نوین آبیاری همه باید به عنوان وظیفه عمومی تلاش کنیم، عنوان داشت: باید تعادلی بین میزان برداشت و منابع آبی ایجاد کنیم تا بتوانیم از وضعیت بحرانی موجود عبور کنیم.

نخعی نژاد، تغییر الگوی کشت را یک نیاز اساسی برای بخش کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر کشت محصولاتی از جمله خربزه و گندم برای استان توجیه ندارد و باید محصولات سنتی را جایگزین کنیم.

نخعی نژاد با انتقاد از اینکه بسیاری از محصولات با ارزش استان هم اکنون به صورت فله ای از استان خارج می‌شود و سود آن را ایتالیایی‌ها می‌برند، بیان داشت: حتی به تازگی خبرهایی از قاچاق زعفران به افغانستان شنیده می‌شود و بعد از آنجا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی همچنین بر لزوم ارایه آموزش در همه بخش‌ها و ایجاد منابع درآمدی جدید برای کشاورزان تاکید کرد و گفت: تلاش می‌شود که صنایع مرتبط با کشاورزی را به روستاها ببریم تا از مهاجرت آن ها جلوگیری کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار