صبح امروز در مراسمی با حضور استاندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از ۴۷ تولیدکننده برتر بخش کشاورزی خراسان جنوبی تجلیل شد.
کد خبر: ۲۶۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 17 July 2016

مهدی نوفرستی در مراسم تجلیل از قهرمانان  تولید بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: هر سال در سال زراعی برای شناسایی تولیدکنندگان برتر در هر شهرستان در طول سال با توجه به نوع محصول با همکاری مدیران کشاورزی تولیدکنندگان برتر شناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در روند شناسایی تولیدکنندگان برتر امسال تعداد 212 پرونده از خراسان جنوبی به دست ما رسیده است افزود: پس از بررسی و پالایش در قالب ستاد انتخاب تولیدکنندگان برتر 47 نمونه استانی شناسایی شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تلاش کردیم 24 تولیدکننده برتر که امکان رقابت در سطح ملی دارند را به ستاد ملی تولیدکنندگان برتر معرفی کنیم که امید است تعداد قابل توجهی بتوانند رکورد ملی را کسب کنند.

نوفرستی افزود: در سال گذشته در خراسان جنوبی 2 نمونه ملی داشتیم و این در حالی است که در خیلی از استان‌ها حتی یک نمونه ملی هم نداشتند این دو نمونه زعفران‌کار نمونه از شهرستان فردوس و شرکت سهامی زراعی خضری بودند که در سطح ملی تقدیر شدند.

وی با بیان اینکه تا سال آینده در تحلیل مقایسه عملکرد شکسته شدند رکورد و تولیدات بررسی می‌شود اظهار داشت: در تولید گندم سال گذشته 10 هزار و 500 کیلوگرم در هر هکتار بوده که هنوز این رکورد شکسته نشده و امسال تولید گندم به 10 تن و 100 کیلوگرم رسید.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال رکورد پنبه که بالای 12 تن بود شکسته شد زیرا تولید پنبه در سال گذشته 10 تن بود.

نوفرستی افزود: تولید ذرت علوفه‌ای با رکورد 105 تن هنوز شکسته نشده و زعفران هم با تولید 43 کیلوگرم خشک در هر هکتار  هنوز شکسته نشده است.

وی با بیان اینکه این تصور که کشاورزان از سواد کمی برخوردار هستند. بسیار اشتباه است، اظهار داشت: 66 درصد بهره‌برداران برتر ما از دیپلم بالاتر بوده و حتی دکترا دارند،علاوه براین وضعیت سنی 68 درصد تولیدکنندگان برتر زیر 55 سال سن است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:کشاورزی امروز ما با استفاده از ابزار به روز منجر به افزایش تولید می‌شود که با استفاده از دانش روز بازویی برای ترویج باشیم.

نوفرستی با بیان اینکه تلاش می‌شود همه ساله تولیدکنندگان برتر بعد از شناسایی الگوسازی شوند افزود: مهم‌ترین بخشی که در استفاده از دانش تجربه کشاورزان در استان وجود دارد کانون یادگیری و سایت است که در خراسان جنوبی تعداد 15 کانون یادگیری و 22 سایت راه‌اندازی شده است.

وی گفت: تلاش می‌شود به همراه دانش تجربه کشاورزان در این کانون جمع‌آوری شود و مواردی که برای ارتقای تولید لازم است تجمیع شود تا از طریق دانش بکارگیری یافته نوین در راستای کم کردن میانگین و ثبت رکورد تولید به دست آوردیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار