مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی مطرح کرد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مجموعه قنات بلده فردوس به عنوان دومین اثر ارزشمند استان، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۲۶۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 17 July 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن رمضانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه قنات بلده فردوس به عنوان دومین اثر ارزشمند استان، در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

وی گفت: نقش حیاتی قنات در شکل‌گیری تمدن‌های مختلف چنان گسترده است که مبنای تمدن فلات کویری ایران را تمدن کاریزی یا قنات می‌نامند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه توزیع سکونت‌گاه‌های اولیه بر روی مخروط افکنه‌ها در فلات داخلی و حواشی کویرها و بیابان‌های ایران به صورت تنگاتنگ با الگوی توزیع سیستم قنات‌ها ارتباط دارد، افزود: دستاوردی بزرگ که تمدن خاص خود را خلق و سنت فرهنگ ویژه‌ای را پدید آورده است.

رمضانی تصریح کرد: قنات‌ها در طول حیات چند هزار ساله خود همواره نقشی تعیین‌کننده در ایجاد و توسعه کشاورزی و آبیاری فلات ایران و دیگر مناطق خشک، نیمه خشک و کم باران جهان به عنوان یک سیستم آبیاری خاص بازی کرده است که این نقش در استقرار و شکوفایی اجتماعات انسانی تأثیری شگفت‌انگیز داشته است.

وی ادامه داد: قنات در بسیاری از مناطق نیمه خشک و کم باران موجبات پویایی جمعیت و رونق کسب و کار را فراهم آورده است تا جایی که شکوفایی قنات منجر به شکوفایی زندگی شده و مرگ قنات منجر به مرگ جوامعی شده که در پیرامون او شکل گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دانش و روش پایدار و هوشمند قنات ایرانی، مدیریت سنتی آن که در طول تاریخی از پختگی، هوشمندی، شعور، تعامل و مشارکت اجتماعی بالایی برخوردار است و تا به امروز پایه و اساس خود را حفظ کرده است، از نسلی به نسل دیگر به عنوان یک سنت فرهنگی و میراث ملموس و نا ملموس با اهمیت و حیاتی، انتقال و تکامل یافته است.

رمضانی اظهار کرد: در سال 93 با تشکیل پایگاه قنات بلده در شهرستان فردوس، پرونده این اثر منحصر به فرد تاریخی تهیه و برای ارسال به سازمان یونسکو تحویل سازمان میراث فرهنگی کشور شد.

وی افزود: این پرونده با حساسیت و دقت فراوان تهیه شد و در شهریور سال گذشته به همراه 10 قنات دیگر در سطح کشور مورد ارزیابی و بازدید نماینده کمیته ارزیابی یونسکو قرار گرفته و پس از بازدید کامل یک روزه، ارزش‌ها و تکنولوژی پیچیده این قنات از سوی نماینده یونسکو مورد شگفتی و تایید واقع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار جهانی رخدادی بسیار حائز اهمیت است بنابراین آنچه که از آن مهم‌تر و قطعا دشوارتر نیز است نگهداری از آن و نحوه مدیریت مجموعه است به نحوی که خدشه‌ای به هویت و اصالت آن وارد نشود.

رمضانی یادآور شد: مجموعه قنوات بلده در شهر تاریخی فردوس(تون)، با قدمتی 2 هزار ساله، نشانی از نبوغ و خلاقیت بشری است که در طول زمان و از اعصار گذشته تاکنون توسط مردمانی که آن را خلق کرده و در طول زمان حفظ و نگهداریش کرده‌اند و بر غنای فرهنگی و تکنولوژیکی آن افزوده‌اند، اثری درخور توجه و با اهمیت محسوب می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار