مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان گفت: مرمت و راه اندازی آسبادهای این شهرستان به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۲۶۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 17 July 2016

حسین شبانی  در گفت و گو با ایرنا، افزود: این آثار تاریخی برای ثبت در یونسکو باید به صورت کامل مرمت و راه اندازی شوند، سال گذشته به دلیل نبود مرمت و راه اندازی، ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی( یونسکو) برای امور کارشناسی این بناها مراجعه نکرده است.
وی اضافه کرد: آسبادهای شهرستان پس از مرمت و راه اندازی کامل ثبت جهانی می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون در زمینه مرمت و راه اندازی برخی آسبادهای شهرستان از جمله نهبندان، روستای خوانشرف و چهار فرسخ ، مبلغ دو میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: در زمینه مرمت این آثار تاریخی و مهم با کمبود اعتبار مواجه هستیم.
وی افزود: در سال جاری 400 میلیون ریال اعتبار برای مرمت آسبادهای شهرستان پیش بینی شده است، با این اعتبار آسبادهای روستاهای خوانشرف و چهارفرسخ مرمت می شود.
وی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان 120 آسباد در شهرستان نهبندان وجود دارد، گفت: از این تعداد 75 اثر در شهر نهبندان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: این تعداد اثر تاریخی در 15 روستای شهرستان شناسایی شده است، همه این آثار تاریخی در صورت تامین اعتبار قابل مرمت است.
آسبادها سازه های بادی است که در گذشته به منظور آسیاب کردن گندم به کار گرفته می شد و تا 70 سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر و بخش های نهبندان به خاطر وجود بادهای 120 روزه مورد استفاده بوده است.
این آسیاب بادها برخلاف آسیاب گندم اروپایی که به صورت افقی طراحی شده محور هایی به صورت عمودی دارد.
آسبادها، آسیابی هستند که با نیروی باد می چرخند، دو دیوار موازی به ارتفاع 10 متر که به فاصله 4 متری هم قرار دارند، ساختمان عمومی این آسبادها را تشکیل می دهند.
در قسمت شمالی این محفظه پره هایی بزرگی وجود دارد که با کمک نیروی باد می چرخند، چرخش پره ها اهرم بزرگ و سنگ زیرین را به حرکت درآورده و عملیات آسیاب کردن شروع می شود.
شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران باعث شده تا مردم کویرنشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کرده و با حداکثر بهره گیری از عوامل و شرایط طبیعی آنرا در اختیار خود در آوردند، آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیتها هستند که در اکثر مناطق خراسان جنوبی به خصوص روستاهای نهبندان دیده می شوند.
تا کنون از 229 اثر تاریخی شناسایی شده نهبندان، 56 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
شهرستان نهبندان با 140 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و 26 هزار کیلومتر مربع وسعت در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب قرار دارد.
این شهرستان از شمال به شهرستان بیرجند،از شرق به افغانستان و شهرستان زابل و از جنوب به سیستان و بلوچستان و از غرب به کرمان محدود است.
نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک و قرار داشتن در مجاورت استان های کرمان و سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
همچنین نزدیکی به پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی ایران به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه های مهم بازرگانی شرق ایران اهمیت زیادی دارد.
شهر نهبندان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد 1260 متر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار