مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: پروژه بین المللی ترسیب کربن در روستاهای خراسان جنوبی با هدف ماندگاری مردم در روستاها تشکیل شده است.
کد خبر: ۲۶۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ 16 July 2016
حبیب الله شریفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به معرفی پروژه‌های بین المللی استان در راستای مقابله با بیابان‌زایی، اظهار کرد: پروژه ترسیب کربن که این پروژه برنامه‌ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (UNDP)  و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) است.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت این پروژه دشت حسین آباد غیناب در شهرستان سربیشه است، ادامه داد: فاز اول آن از نیمه سال 2003 میلادی آغاز و در سال 2009 به اتمام رسید و با توجه به موفقیت‌های خاص این پروژه فاز دوم آن نیز از ابتدای سال 2010 میلادی آغاز و به مدت 5 سال ادامه یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با اشاره به اهداف اجرای پروژه ترسیب کربن، بیان کرد: جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی شده، ارائه مدلی برای افزایش بهره‌وری اراضی مناطق خشک و نیمه خشک و بیابان‌زدایی از طریق احیاء مراتع تخریب یافته با مشارکت مردم است.

شریفی افزود: اجرای ترسیب کربن بهترین راه‌حل برای جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی به معیشت مردم کمک می‌کند و بهترین راه‌حل برای جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی نیز است.

وی با اشاره به هدف منطقه‌ای پروژه، یادآور شد: بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی جوامع محلی کاهش فقر و بهبود شاخص توسعه انسانی منطقه اجرای پروژه به وسیله توانمند سازی گروه‌های توسعه از اهداف منطقه‌ای پروژه ترسیب کربن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با اشاره به پروژه تعمیم ترسیب کربن، خاطر نشان کرد: با توجه به موفقیت پروژه بین المللی ترسیب کربن در منطقه حسین آباد غیناب شهرستان سربیشه و الگو برداری سایر استان‌های کشور به منظور اجرایی نمودن آن، این پروژه در سال 1392 در منطقه سرچاه عماری شهرستان خوسف تعمیم یافت.

مدیریت پایدار در حفاظت از میراث منابع طبیعی امری ضروری است

شریفی با بیاه اینکه، پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته با تاکید ویژه بر اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک‌های شور انجام ‌می‌شود، ادامه داد: پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته با تاکید ویژه بر اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی و خاکهای شور (RFLDL) اقدامی مشترک بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور (FRWO) بعنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) و سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد است.

وی با بیان اینکه مدت اجرای این پروژه 5 سال (1395-1390) خواهد بود، ادامه داد: از کوشش‌های دولت در توسعه و اجرای رویکردهای توسعه پایدار محیط زیست مناطق خشک و نیمه خشک کشور از طریق اجرای طرح‌های مدیریت پایدار یکپارچه و مشارکتی سرزمین و جنگل حمایت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با اشاره به اهداف پروژه، بیان کرد: از میان برداشتن موانع کلیدی پیش‌روی مدیریت پایدار سرزمین و جنگل، احیاء تنوع زیستی و افزایش ظرفیت اراضی و چشم‌اندازهای جنگلی تخریب یافته به منظور بهره‌برداری از خدمات و محصولات بدست آمده از اکوسیستم و در نتیجه ایجاد معیشت پایدار، امنیت غذایی و مقابله با بیابان‌زایی از طریق ارتقای فعالیت‌های یکپارچه مشارکتی در سطح حوزه آبخیز در دو سایت پایلوت پروژ از اهداف مهم این پروژه است.

شریفی عنوان کرد: افزایش ظرفیت ملی و محلی در حمایت از اجرای گسترده و همه جانبه اقدامات صورت گرفته در این پروژه در سایر اراضی خشک و نیمه خشک ایران نیز از مهم‌ترین هدف‌های پروژه است.

وی با اشاره به رویکردهای اجرایی پروژه، تصریح کرد: توسعه ظرفیت درباره مدیریت پایدار یکپارچه و مشارکتی سرزمین و جنگل، اجرای برنامه‌ها یا طرح های یکپارچه و مشارکتی در سطح حوزه آبخیز و روستاهای پایلوت پروژه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآور شد: بهبود فضای سازمانی و سیاست‌گذاری با هدف گنجاندن رویکرد مشارکتی و یکپارچه، افزایش آگاهی و تعمیم روش‌ها و تجارب آموخته شده و مدیریت کارآمد پروژه از دیگر رویکردهای اجرایی پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته است.

شریفی خاطر نشان کرد: مدیریت پایدار منابع طبیعی موجود در مناطق خشک، برای بهبود وضعیت معیشت مردم محلی و حفاظت از میراث ارزشمند منابع طبیعی کشور امری ضروری است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار