معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 95 درصد کودکان واجد شرایط استان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی و بینایی سنجی قرار دارند.
کد خبر: ۲۵۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ 13 July 2016


شهرام شیخانی در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی( 22 تا28 تیرماه) بدون اشاره به تعداد کودکان تحت پوشش طرح، افزود: با اجرای این برنامه سالانه از ابتلای حدود 750 نفر به اختلال بینایی و شنوایی جلوگیری می شود.
به گفته وی برای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی در مجموع به 189 هزار و 776 نفر در استان خدمات ارائه شد که از این تعداد 109 هزار و 10 نفر مربوط به حوزه پیشگیری از معلولیت ها و 80 هزار و 766 نفر مربوط به حوزه آسیبهای اجتماعی بود.
وی یادآور شد: هم اکنون 154 مرکز و پایگاه مربوط به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و 726 پایگاه و مرکز پیشگیری از معلولیت در استان فعال است.
شیخانی یادآور شد: در حوزه پیشگیری از معلولیتها سال 94 در طرح غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان به 18 هزار و 428 نفر و در برنامه پیشگیری از آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان به 41 هزار و 561 نفر خدمات ارائه شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 46 هزار و 611 نفر از خدمات طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت در جامعه هدف و دو هزار و 410 نفر از خدمات پیشگیری از بروز معلولیت های ناشی از اختلال ژنتیکی برخوردار شدند.
وی یادآور شد: پارسال معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه نخست کشور در خصوص پوشش دهی برنامه غربالگری بینایی، شنوایی و آگاه سازی شد.
شیخانی بیان کرد: سال قبل طرح کمپین(کارزار تبلیغاتی) فرهنگ سازی و حساس سازی سطوح مختلف جامعه و ترویج فرهنگ انجام مشاوره ژنتیک و ترغیب افراد در معرض خطر انجام شد.
وی به برنامه ها و اقدامات انجام شده توسط این معاونت در سال قبل اشاره کرد و افزود: انجام طرح مشاوره قبل از ازدواج در شهرستان های بیرجند، قاینات، درمیان و سربیشه، انجام طرح غربالگری اختلالات 25-15 سال مقاطع در پایه سوم دبیرستانها در شهرستان های بیرجند، درمیان و سربیشه و تعیین جهش ژنی در مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ژنتیک و طرح های پایلوت(نمونه) برای تشخیص قبل از تولد در بیماریهای متابولیک، چشمی و شنوایی از جمله این اقدامات بود.
وی همکاری در اجرای پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان ها در جمعیت عمومی کشور را از دیگر برنامه های این معاونت ذکر کرد و افزود: سال گذشته دو مرکز اقامتی میان مدت در شهرستان های طبس و فردوس به استناد گزارش های تیم نظارتی استانی درمان اعتیاد لغو فعالیت شدند.
وی به سامانه 09628 «سامانه تخصصی اعتیاد در کشور» اشاره کرد و گفت: افراد و خانواده هایی که درگیر پدیده شوم اعتیاد هستند می توانند با تماس با این سامانه از خدمات مشاوره ای بدون اصراری برای شناسایی آنها بهره مند شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار