مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در دشت‌های خراسان جنوبی پلمب و بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های بیرجند، قاین و سرایان است.
کد خبر: ۲۵۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 28 June 2016

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین امامی اظهار داشت: خراسان جنوبی با پشت سر گذاشتن خشکسالی‌های 17 ساله امسال هم سال کم بارانی را سپری می‌کند.

وی از پلمب 80 حلقه چاه غیرمجاز در دشت‌های خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این تعداد چاه دستی از ابتدای امسال تاکنون برای حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی و اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در خراسان جنوبی شناسایی و پلمب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین چاه‌های غیرمجاز مربوط به شهرستان‌های قاین، سرایان و بیرجند است تصریح کرد: میزان برداشت آب از این چاه‌ها سالانه به طور میانگین یک میلیون مترمکعب است.

امامی اقدامات انجام گرفته در زمینه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی استان را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق در چاه‌های کشاوزی توانستیم میزان کسری مخزن را کاهش دهیم.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب تمامی شرکت‌های آب منطقه‌ای موظف هستند 75 درصد آب تجدید شونده در هر دشتی را به پروانه اختصاص دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 223 حلقه چاه عمیق و یک هزار و 76 حلقه چاه نیمه عمیق یا دستی در خراسان جنوبی وجود دارد افزود: سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از چاه‌های خراسان جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

امامی تاکید کرد: کشاورزان خراسان جنوبی باید با توجه به آب موجود در استان، کشت خود را مدیریت کنند که امید است با ایجاد تشکل‌های آب‌بران در خراسان جنوبی مدیریت مصرف آب توسط کشاورزان نیز هدایت شده و منطقی شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی پایلوت آب شرق کشور است اظهار داشت: از سال 84 تا 94 کشت چغندر قند به کمتر از 10 درصد رسیده و علاوه بر این تلاش می‌کنیم تا تغییر الگوی کشت برای کل محدوده مطالعاتی انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا قبل از کشت پاییزه با کشت مناسب آبی 86 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار