مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در ۳ ماه اول امسال اکیپ‌های واکسیناسیون این شبکه موفق به انجام مایه کوبی ۱۰۲ هزار و ۷۲۴ رأس دام سبک و سنگین قاین علیه بیماری شاربن (سیاه زخم) به عنوان یک بیماری خطرناک قابل انتقال از دام به انسان شدند.
کد خبر: ۲۴۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ 22 June 2016
 علیرضا رفیعی پور در جمع مسئولان دامپزشکی استان اظهار داشت: با توجه به وظیفه ذاتی و قانونی دامپزشکی در حفظ و صیانت از سرمایه دامی و پیشگیری از احتمال بروز بیماری‌های خطرناک و کشنده دامی و مشترک بین انسان و دام از ابتدای سال برابر جدول پیش بینی عملکرد واکسیناسیون دام‌ها، اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی دولتی و خصوصی اقدام به واکسیناسیون تمامی دام‌ها علیه بیماری‌های مختلفی همچون، شاربن (سیاه زخم)، بروسلوز (تب مالت)، تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آنتروتوکسمی و قانقاریا می‌کنند.

وی افزود: بیماری شاربن یک بیماری خطرناک برای دام‌ها و همچنین قابل انتقال از دام به انسان است که باید به صورت 100 درصدی اقدامات پیشکیری توسط کار‌شناسان دامپزشکی انجام شود تا از احتمال بروز خطر برای صنعت دامداری و بهداشت عمومی جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی همچنین توجه به اهمیت تشخیص بیماری و تجویز داروی مناسب توسط دکتر دامپزشک و عدم مصرف خودسرانه داروهای دامی را ضروری دانست.

وی گفت: بقایای داروهای دامی در گوشت، شیر و سایر فرآورده‌های دامی می‌تواند برای انسان علاوه بر بحث مقاومت دارویی مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و بقایای دارویی در حیواناتی که منشأ غذایی برای انسان دارند به دو صورت بروز می‌کند.

رفیعی پور افزود: مبحث مصرف خودسرانه داروهای دامی علاوه بر موارد ذکر شده برای خود دامداران به دلیل درمان ناموفق دام، هزینه‌های هدر رفت دارو، تلف شدن دام و صرف وقت و هزینه کارگری ضررهای اقتصادی را به دنبال دارد و دامداران باید برای پیشگیری از مخاطرات دارویی و ضررهای اقتصادی، استفاده از دارو در درمان دام و طیور را بر اساس تشخیص و تجویز دکتر دامپزشک انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دارو بدون نظارت دامپزشک می‌تواند صدمات جبران ناپذیری در سلامت دام‌ها و بهداشت عمومی جامعه داشته باشد، در این راستا بازرسان و کار‌شناسان دامپزشکی به طور مستمر تمام داروهای دامی موجود در داروخانه‌ها و مراکز درمانی را با دقت کنترل کرده در صورت مشاهده موارد مغایر با دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار