کارشناس ثبت میراث طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی،گفت: نخلستان دهسلم شهرستان نهبندان با قدمت 200ساله،اردیبهشت ماه سال 95 به شماره 312 در فهرست آثار طبیعی - ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۴۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 22 June 2016

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی، افزود: در این منطقه حدود 400 هکتار اراضی به کشت نخل اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: زندگی مردم دهسلم مستقیما به محصول خرما و درخت آن بستگی دارد، طوریکه از شاخه های آن به عنوان « تیر» سقف خانه، از چوب به عنوان سوخت زمستانی، برگ خرما برای تولید آثار دستی از جمله سبد، جارو ، حصیر و زیرانداز و از الیاف آن در تهیه طناب و از میوه آن به عنوان عذا استفاده می کنند.
ملکوتی افزود: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر انواع خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.
وی ادامه داد: این نخلستان چون نگینی سر سبز و خرم در دل بیابان های خراسان جنوبی می درخشد و در روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان قرار دارد و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. به گفته وی نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.
ملکوتی بیان کرد: طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، همه نهادها و مردم باید در برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنند در این میان مانند همیشه نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است به گونه ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود.
تاکنون از یکهزار و 200 اثر شناسایی شده در خراسان جنوبی حدود 800 اثر در فهرست آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
شهر نهبندان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار