بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی تلنگری برای بیداری و تحرک نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی بود
دستگاه های دولتی و متولیان فرهنگی، غالبا بودجه های فرهنگی را صرف هزینه های جاری می کنند و برای فرهنگ سازی در ماه مبارک رمضان هزینه نمی کند/ این جای تاسف است که درماه های دیگر سال هزینه زیادی صرف جشن ها و همایش ها وجشنواره ها می شود، اما در رمضان نه!
کد خبر: ۲۴۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 16 June 2016

یک عضو سابق شورای شهر بیرجند، اغلب دستگاه ها و نهاد های متولی امور فرهنگی را به سهل انگاری و ولنگاری فرهنگی، متهم کرد و گفت: دستگاه های دولتی و نهادهای علمی و متولیان فرهنگی، چون نمی توانند از حقوق کارمندان خود کسر کنند، غالبا بودجه های فرهنگی دستگاه ها را صرف هزینه های جاری می کنند و با در پیش گرفتن بی تفاوتی، عملا هیچ نهادی در ماه مبارک رمضان برای فرهنگ سازی هزینه نمی کند!

به گزارش تابناک، سیده زهرا حسینی عضو سابق شورای شهر بیرجند که سال قبل در اعتراض به عملکرد برخی از اعضای شورای شهر بیرجند این شورا را ترک کرد، در گفتگو با یک پایگاه خبری تحلیلی زن امروز، ولنگاری فرهنگی را سهل انگاری و کوتاهی عالمانه در قبال تعهدات اخلاقی، اجتماعی و اسلامی معنی کرد و گفت: فرد می داند که باید در این زمینه کاری انجام بدهد، اما غفلت می کند.

حداقل های برنامه های فرهنگی هم اجرا نمی شود

وی یکی از مصادیق ولنگاری فرهنگی را برگزاری جشن ها و همایش ها وجشنواره ها توسط نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی و متولیان خصوصی امر فرهنگ در سایر ماه های سال برشمرد و گفت: اگر وظایفی که برعهده دستگاهها و نهادهاست طبق قوانین به آن عمل کنند، مسائل فرهنگی درجامعه آرام آرام حل می شود اما زمانی که حداقل های برنامه های فرهنگی هم اجرا نمی شود و بودجه های فرهنگی دستگاه ها صرف برگزاری جشنواره ها ،مراسم واعیاد و.... می شود عملا هیچ برنامه زیربنایی فرهنگی را در دستگاه های اجرایی شاهد نیستیم.

حسینی گفت: ماه مبارک رمضان متولی غیر از مردم ندارد و این جای تاسف است که درماه های دیگر سال هزینه زیادی صرف می شود اما در ماه مبارک رمضان برای افطاری دادن ها وتعمیق مفاهیم اعتقادی ،فرهنگی و برگزاری دوره ها ومراسمات معنوی هیچ گونه فعالیتی از طرف دستگاه های دولتی نمی بینیم.

مصلحت های سیاسی که منجر به ولنگاری فرهنگی می شود

وی افزود: دولت ومجلسی که درحال حاضر در مسند کار هستند از لحاظ علمی نسبت به مسائل فرهنگی آگاهی کاملی دارند و به همین دلیل انتظار این است که اهمیت فرهنگ در جامعه را درک کنند، اما متاسفانه مصلحت های سیاسی که برای خودشان قائل هستند منجر به ولنگاری فرهنگی در جامعه شده که مقام معظم رهبری در دیدار خود با نمایندگان مجلس بخصوص از این کلمه استفاده کردند.

عضوسابق شورای شهر بیرجند گفت: بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی تلنگری است برای بیداری نمایندگان مجلس تا مسئولین را به تحرک وا دارد و سعی کنند برنامه های مناسب فرهنگی داشته باشند.

وی یاد آور شد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اقتصاد مهم است ولی این مسائل ضد فرهنگی است که در دراز مدت اثرات مخربی را بر بدنه جامعه وارد می کند. لذا بایددستگاههای متولی فرهنگ، بودجه برای فرهنگ سازی بگذارند و به آسیب هایی که متاسفانه بیشتر در جامعه به چشم می خورد، توجه کنند.

تلنگر سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی

حسینی تاکید کرد: سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی تلنگری بود برای بیداری نمایندگان مجلس و دولت تا مسئولین را به تحرک وا دارد و سعی کنند برنامه های مناسب فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: شخصا به عنوان یک عضو فعال اجتماع، در حال حاضر در کارگروه فرهنگی اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام استان مشغول فعالیت هستم و در حد بضاعت تلاش می کنم تا ولنگاری فرهنگی شامل حالم نشود.

عضو سابق شورای شهر بیرجند اظهار داشت:عمده فعالیت هایی که در ماه مبارک رمضان صورت می گیرد کارهای خودجوش مردمی است که افراد بر اساس اعتقادات خود انجام می دهند.

وی تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان که اکثر مردم در برنامه های مذهبی و معنوی حضور دارند، مناسب ترین فرصت برای فرهنگ سازی است که اگر حتی بخشی از حجم وسیع برنامه های دیگر ماهها در این ماه برگزار شود از هر زمان تاثیرگذارتر است، اما متاسفانه نه تنها هیچ هزینه فرهنگی دراین ماه نمی شود، بلکه مسائل فرهنگی بیشتر از هر ماه دیگر در خاموشی و مردگی به سر می برد.

نقش نود درصدی زنان در بالندگی فرهنگی

حسینی در بیان سهم زنان در ولنگاری فرهنگی و جایگزینی فرهنگ صحیح تصریح کرد: زنان همانگونه که در بحث های تربیتی، پرورشی در خانه و جامعه تاثیر گذار هستند، در بحث های فرهنگ سازی هم نقشی نود درصدی دارند و باید کمک کنند تا در فضای جامعه زمینه های رشد و بالندگی فرهنگی ایجاد شود و کمک کنیم که زن به عنوان یک مادر و معلم و مربی بتواند فرزند و دانش آموزانش رابه خوبی تربیت کند .

عضوسابق شورای شهر بیرجند تاکید کرد: البته فضای جامعه باید همسو با زنان باشند تا این بالندگی اتفاق بیافتد. ناهمسو بودن فضای جامعه با زنان باعث می شود انتظاراتی که از زنان داریم وکلیه زحماتی که مادران در زمینه فرهنگی انجام می دهند کمرنگ شود و دخترانی که مادران آینده جامعه هستند در فضایی مسموم رشد کنند که این خود باعث می شود در آینده نتوانیم مفاهیم فرهنگی جامعه را به درستی منتقل کنیم اما باید در حد توان تلاش کرد که اینگونه نباشد.

وی افزود:درجامعه ما درحال حاضر متولیان فرهنگ،مردم ونهادهای خودجوش هستند که در بیشتر موارد رها شده اند.

حسینی در اشاره به مسئولیت ولنگاری فرهنگی در جامعه بیان کرد: گر چه فشارهای اقتصادی مهم است، اما تمام نهادهای دولتی در ولنگاری فرهنگی، مسئول هستند چون غالبا بودجه های فرهنگی را صرف هزینه های جاری می کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار