طرح جامع زعفران در سال ۸۸ در خراسان رضوی و جنوبی تدوین و به دولت و مجلس فرستاده شد و در سال ۹۱ هم مصوب و مقرر شد ردیف بودجه ای برای آن در مجلس تعریف و اجرایی شود اما با این حال اجرای آن همچنان بلاتکلیف است.
کد خبر: ۲۴۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 15 June 2016
زعفران به عنوان طعم دهنده غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می‌شود. در طب سنتی، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش‌های داستان گونه مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست‌های خشک مصرف می‌شود. کشت زعفران در ایران به ویژه در شهرستان های شهرستان زاوه ، تربت حیدریه، تایباد (طیبات)، باخرز، گناباد و سبزوار و نیشابور در استان خراسان رضوی و شهرستان های قائن، بجستان، فردوس، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی و به تازگی در استان‌های فارس و کرمان و لرستان رواج دارد.

 بنابراین گزارش، بعد از فراز و نشیب های بسیار در تولید و نوسانات فراوان در قیمت و از دست رفتن بازارهای جهانی بالاخره دست اندرکاران زعفران چاره ای اندیشیدند تا زعفران را از وضعیت نابسامان گرفتاری رهایی بخشند. طرحی با عنوان برنامه ملی زعفران در سال 88 در خطه زعفران، خراسان رضوی و جنوبی تدوین و به دولت و مجلس فرستاده شد و در سال 91 هم مصوب و مقرر شد ردیف بودجه ای برای آن در مجلس تعریف و اجرایی شود. طرحی که در آن مشارکت و اجماع آرا تمامی دست اندرکاران امر اعم از دولتی، خصوصی، تولیدی و صادراتی دیده شد و تدوین آن هم با مشارکت همه این بخش ها بود.
 
به اذعان کارشناسان، این مصوبه طرحی جامع و دربرگیرنده همه ابعاد است که دست اندرکاران اجرای آن می توانند بیش از 90 درصد مشکلات گریبانگیر این محصول راهبردی را مرتفع سازند. محصول طلای سرخ که در وسعت بیش از 70 هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی و جنوبی این دو استان خشک و کم آب کشور کشت و معاش بیش از 160 هزارخانوار را تامین می کند. در طرح جامع و ملی زغفران همه ابعاد از تولید و راندمان در واحد سطح تا کیفیت، فرآوری، بسته بندی، برندسازی، ثبت ژنتیکی، صادرات، بازاریابی و حفظ بازار جهانی دیده شده است.

 این گزارش می افزاید: در طرح جامع زعفران استفاده از روش‌های ارگانیک و صدور شناسنامه زعفران‌کاران برای اصلاح الگوی کشت مدنظر قرار گرفته است. کشت مکانیزه، دستیابی به بازارهای جدید، معادل‌سازی قیمت داخلی و خارجی و وارد کردن مردم به طرح از جمله اقدامات در اجرای این طرح است. با وجود اینکه مدت زمان زیادی از تصویب این طرح گذشته است اما همچنان بلاتکلیف است.
 
بنابراین گزارش، هاشم نقیبی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به ایرنا گفته است: "طرح جامع تولید زعفران در سال 1390 در استان خراسان رضوی تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده 215 معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری وقت ارسال گردید. با تصویب این طرح که اینک در کمیسیون ماده 215 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در انتظار تصویب قرار دارد شاهد تحولات مثبت در این زمینه خواهیم بود. افزایش عملکرد در واحد سطح از سه کیلو به 10 کیلو گرم، تولید پیاز استاندارد، جلوگیری از کاشت بی رویه و بدون برنامه زعفران، افزایش کیفیت محصول، حمایت از کشاورزان و ایجاد خزانه های تولید پیاز استاندارد و پیاز زعفران دسته بندی شده برای کشت از اهداف طرح جامع تولید زعفران است.

 با توجه به اینکه کشت زعفران در برخی کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته، تصویب طرح مزبور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک و جلوگیری از کشت بی رویه آن ضروری است. از مسئولان استانی انتظار داریم با پیگیری لازم برای تصویب سریعتر این طرح و حمایت از زعفرانکاران و محصول ملی زعفران تلاش کنند. بیش از 80 درصد کشت و تولید زعفران کشور در این استان انجام می شود. محصول زعفران از حساسیت و اهمیت فراوان برخوردار است و حمایت از کشاورزان و ثبت جهانی این محصول به نام ایران ضروری است."

یادآور می شود: سال گذشته 75 هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت محصول زعفران قرار داشت که از این سطح 280 تن زعفران برداشت شد. هم اکنون 117 هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغولند و متوسط تولید زعفران در این استان چهار کیلو گرم در هر هکتار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار