رئیس سابق دانشگاه بیرجند:
رئیس سابق دانشگاه بیرجند و عضو هیات ممیزه این واحد دانشگاهی با قدمت 40 ساله خواهان سفارش عادلانه کارهای علمی و تحقیقاتی در کشور شد و گفت: تولید علم از راه پژوهش انجام می شود.
کد خبر: ۲۳۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 21 May 2016

محمدرضا آقا ابراهیمی،  در گفت گو با ایرنا بیان کرد: در کشورهای پیشرفته محل انجام پژوهش و تحقیقات دانشگاههاست، نهادهایی که به پژوهش و تحقیقات نیاز دارند با مراکز آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی قرارداد منعقد می کنند.
وی تاکید کرد: هنوز در ایران بخش عمده ای از فعالیت های پژوهشی در دانشگاهها انجام نمی شود، بسیاری وزارتخانه ها پژوهشکده دارند و واحد های دانشگاهی جایگاه خاصی در انجام پژوهش برای این سازمانها و رفع مشکلات آنها ندارند.
وی عنوان کرد: متولیانی که بودجه پژوهشی کشور در اختیارشان هست و به تحقیقات نیاز دارند باید به دانشگاهها مراجعه و از آن حمایت کنند و در مقابل، دانشگاه ظرفیت واقعی خود را به درستی و به خوبی معرفی کند به عبارت دیگر، برون سپاری فعالیت های پژوهشی باید در کشور به صورت عادلانه انجام گیرد.
وی یادآور شد: از ایجاد استان خراسان جنوبی 12 سال می گذرد،شناخت کافی نسبت به استان در کشور وجود ندارد ، اما تعدادی از مردم که با بیرجند و خراسان جنوبی آشنایی دارند آن را به نیکی یاد می کنند.
آقا ابراهیمی تاکید کرد: بعد از برگزاری جشن چهلمین سال تاسیس دانشگاه بیرجند در چهارم خرداد 1395، انتظار می رود در بحث پژوهش شاهد افزایش اعتبار و جذب قرار دادهای پژوهشی باشیم.
وی ادامه داد: در بحث آموزش نیز امیدواریم دانشجویان سراسر کشور را علاقه مند کنیم که دانشگاه بیرجند را برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انتخاب کنند.
وی در ادامه به طرح آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: این طرح به درستی در سطح کشور به مرحله عمل نرسیده است.
آقا ابراهیمی افزود: یکی از ایراداتی که به نظام اداری از جمله به سیستم آموزش عالی وارد هست، بحث آمایش سرزمین است که باید مبنا و در خدمت توسعه هر منطقه باشد.
به گفته وی متاسفانه طرح یاد شده چندان در سطح کل کشور به مرحله عمل نرسیده و بسیاری از برنامه های توسعه بدون توجه به آمایش سرزمین انجام شده است.
وی یادآور شد: دانشگاه بیرجند نیز از این نقیصه مبرا نیست و برخی رشته های موجود چندان در تطابق با نیازهای واقعی منطقه نیست و به برخی از رشته های مورد نیاز منطقه نیز یا بها داده نشده یا کمتر از حد لازم به آن پرداخته شده است.
وی بیان کرد: اگر بر اساس طرح آمایش سرزمین فعالیت داشته باشیم طبیعتا اعضای هیات علمی که استخدام می شوند و رشته هایی که تاسیس می کنیم بر اساس نیاز واقعی منطقه خواهد بود و در آن جهت هم حرکت خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: امروز که به طور کامل آمایش سرزمین را مبنا قرار نمی دهیم، در برخی موارد فعالیت های پژوهشی هم در جهت نیازهای واقعی منطقه و کشور نیست و مشکل را حل نمی کند.
نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هیات امنای دانشگاه آزاد خراسان جنوبی افزود: نیروی انسانی زیربنای توسعه است، خوشحالم نیروهایی که تربیت شدند، توانسته اند به سهم خود به توسعه استان و کشور کمک کنند.
دانشگاه بیرجند در سال 1356 فعالیت آموزش خود را با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته کارشناسی در دانشکده علوم آغاز کرد هم اکنون حدود 12هزار دانشجو در این مرکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند.
در حال حاضر حدود 51 هزار دانشجو در خراسان جنوبی با 800 هزار نفر جمعیت در حال تحصیل هستند.
به گفته آقا ابراهیمی از ابتدای تاسیس دانشگاه بیرجند تاکنون پیشرفت های بسیار خوبی در افزایش تعداد دانشکده ها و گروه های آموزشی، دوره های کارشناسی و توسعه تحصیلات تکمیلی، گسترش فضاهای فیزیکی، جذب امکانات آموزشی، پژوهشی و دانشجویی در دانشگاه بیرجند انجام شده است.
وی بیان کرد: با توجه به امکاناتی که در کشور هست و رشدی که برخی دانشگاههای همتراز بیرجند در این مدت داشته اند، ما نیز می توانستیم بیشتر و بهتر رشد کنیم.
وی اظهار کرد: از جمله دلایلی که سبب شد دانشگاه بیرجند همپای برخی دانشگاه های همتراز خود رشد نکند می توان به این واقعیت اشاره کرد که در 27 سال فعالیت دانشگاه ، یعنی تا سال 1383، بیرجند نه تنها مرکز استان نبود بلکه شهرستانی بسیار دورافتاده در پهناورترین استان(خراسان) کشور به شمار می رفت و همین موضوع باعث محرومیت دانشگاه بیرجند از سهم خود در اعتبار و امکانات دولتی شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار