یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام فرونشست ۳۰ کیلومتری زمین در دشت سرایان خراسان جنوبی، گفت: بی‌آبی در منطقه کویر مرکزی تشدید شد.
کد خبر: ۲۲۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 15 May 2016

 حسین امامی با اعلام نشست زمین در دشت «سرایان» با وسعت ۳۰ کیلومتر، اظهارداشت: وجود بحران آب و تنش کم آبی در استان خراسان جنوبی، خشکسالی‌ها را تشدید کرده که این امر ضرورت مطالعات آبی را بیشتر کرده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: با وجود مدیریت مصرف در دشت سرایان، سالانه کسری مخزن به میزان ۱۵.۵ میلیون مترمکعب در این دشت وجود دارد و تلاش داریم تا این میزان را کاهش و به صفر برسانیم. نشست دشت سرایان در محدوده‌ای با وسعت ۳۰ کیلومتر، یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دشت سرایان به عنوان قطب کشاورزی در طی سه دهه اخیر روند افت آب‌های زیرزمینی را داشته که این امر موجب فرونشست زمین در سطح گسترده‌ای بالغ بر ۳۰ کیلومتر در این منطقه شده است.

امامی با اشاره به اینکه این دشت تأمین کننده منابع آب سرایان و فردوس است، ادامه داد: این پدیده باعث می‌شود سفره‌های آب زیر زمینی قابلیت احیا و تجدیدپذیری را از دست داده و این امر در زمانی که با مقیاس عظیم رخ دهد، تأسیسات زیربنایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه به‌ طور متوسط در ۲۱ محدوده بحرانی ناچار به کاهش حدود ۳۰ درصد دبی چاه‌های کشاورزی هستیم، یادآور شد: غرب خراسان‌ جنوبی بحرانی‌ترین نقطه به لحاظ خشکسالی در کشور است که عملا هیچ آبی به سفره‌های زیرزمینی وارد نمی‌شود و این امر چالش‌های جدی را به وجود آورده است.

وی گفت: با وجود مدیریت مصرف در دشت سرایان، سالانه کسری مخزن به میزان ۱۵.۵ میلیون مترمکعب در این دشت وجود دارد و تلاش داریم تا این میزان را کاهش و به صفر برسانیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه در سه محدوده پایلوت یعنی در سرایان، خضری و بیرجند باید بحث آب قابل برنامه‌ریزی را اعمال کنیم افزود: بایداعتبارات ویژه‌ای در آبیاری تحت فشار و بهبود راندمان آبیاری دیده شود تا کاهش پروانه در سطح درآمدی و میزان تولید کشاورزان تأثیرگذاری نگذارد و با کمترین تبعات اقتصادی این پروژه پیش رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار