مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌ جنوبی گفت: حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود.
کد خبر: ۲۲۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴ 09 May 2016

ابوالفضل علیزاده، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، اظهارکرد: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود و از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

وی افزود: رفتگران طبیعت ایران یک گروه داوطلبانه مردمی برای فرهنگسازی در خصوص زباله نریختن در طبیعت و پاکسازی محیط زیست ایران از زباله است که این گروه در سال 1391 به ابتکار کاظم نجاریون با شعار " ما دیگه آشغال نمی‌ریزیم" آغاز شد و هم اکنون در 31 استان کشور شعبه دارد.

مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: انجمن رفتگران طبیعت خراسان جنوبی متشکل از علاقه مندان به محیط زیست استان در تیرماه سال 1394 با برگزاری برنامه در منطقه گردشگری بنددره تشکیل شد و تا امروز حدود45 برنامه در سطح شهرستان بیرجند برگزار کرده است.

علیزاده ادامه داد: این گروه با برگزاری برنامه‌های پاکسازی در مناطق مختلف شهرستان بیرجند و همچنین برگزاری برنامه‌های فرهنگسازی سعی در آموزش مسائل مرتبط با پسماند به مردم هدف است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گروه رفتگران طبیعت در سال 94 برگزاری 45 برنامه پاکسازی و فرهنگسازی در سطح شهرستان بیرجند بوده است، افزود: برگزاری برنامه‌های پاکسازی در مناطق مختلف از جمله؛ بند دره، بند امیرشاه، آبشار چهارده، بند چهکند، شوکت‌آباد، مزار رزگ، روستای الادر و مزار کاهی انجام شده است.

مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌جنوبی برگزاری برنامه پاکسازی فیلتر سیگار و فرهنگسازی در پارک‌های را از دیگر برنامه‌های این گروه عنوان کرد و گفت: این برنامه در پارک‌های آزادگان، توحید، خانواده، دانشجو انجام و همچنین در همایش پیاده‌روی خانوادگی آدینه 61 و توزیع کیسه زباله بین مردم و پاکسازی منطقه با حضور عموم مردم شرکت داشته‌ایم.

علیزاده تصریح کرد: همچنین این گروه برگزاری کلاس آموزشی شناخت پسماند در پارک توحید برای عموم مردم، روستای شوکت آباد برای اعضا و مردم روستا، شناخت مضرات فیلتر سیگار در پارک دانشجو، آموزش شناخت بازیافت در بند درهو، آموزش شناخت زباله در مزارکاهی را در سال گذشته داشته است.

وی یادآورشد: برپایی غرفه رفتگران طبیعت با استفاده از وسایل بازیافتی در نمایشگاه غدیر در هفته عید قربان تا غدیر، شرکت در طرح ملی جنگلانه با هدف توسعه منابع طبیعی و جنگل‌ها و مراتع با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست استان، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان بیرجند و برگزاری طرح کاشت درخت در ارتفاعات باغران" روستای الادر" با همکاری اداره منابع طبیعی استان و شهرستان به مناسبت هفته منابع طبیعی از دیگر برنامه‌های این گروه در سال گذشته بوده است.

مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌جنوبی از حضور اعضاء این گروه در کارگروه پسماند استان به مناسبت هفته هوای پاک با حضور معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری و سایر دستگاههای دولتی خبرداد.

علیزاه همچنین از فعالیت کمپین آرتوان در استان خبرداد و افزود: آرتُوان یک پویش مردمی محیط زیستی در زمینه ارتقا فرهنگ بازیافت و کمک به نیازمندان با استفاده از جمع‌آوری درب بطری پلاستیکی در خراسان است که این پویش زیر مجموعه سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت خراسان است.

وی با اشاره به اینکه "آرتُوان" نام یکی از سرداران اشکانیان و در لغت به معنای یاری رساننده درستکاران است، ادامه داد: این پویش فعالیت خود را از اردیبهشت سال گذشته با شعار "میشه دور نریخت" در مشهد شروع و در تیر ماه وارد مرحله اجرایی شد و در آبان ماه به سرپرستی سرکار خانم "ریحانه رحیم‌آبادی" در بیرجند فعالیت خود را شروع کرد.

مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌جنوبی گفت: این پویش هم اکنون در 12 شهر استان خراسان بزرگ شامل؛ مشهد، نیشابور، بیرجند، بجنورد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، فریمان، قوچان، قاینات، طرقبه، چناران و

اسفراین فعالیت دارد.

وی در خصوص بخش کمک به نیازمندان آرتوان بیان کرد درب بطریها هنگامی که به حد معینی برای فروش برسد فروخته و یا برای ساخت آثار هنری استفاده می‌شود و عواید حاصل از فروش درب بطری‌ها و آثار هنری، از طریق همکاری با موسسات خیریه مانند مهیار ارغوان در خراسان رضوی و شمالی، بنیاد کودک و امید کوثر در خراسان جنوبی، خرج کمک به نیازمندان می‌کنیم.

مسئول گروه رفتگران طبیعت خراسان‌جنوبی یادآورشد: اگر درب بطری را از خود بطری تفکیک نکنیم، کارخانه‌ای که در زمینه بازیافت بطریهای پلاستیکی فعالیت می‌کند مجبور است تا بعد از خورد کردن

همزمان بطری و درب بطری، به کمک دستگاه تفکیک پلاستیک این دو را از هم جدا کند.

علیزاده با اشاره به اینکه و این دستگاه مصرف آب و برق زیادی دارد، ادامه داد: به علاوه اکثر نیروگاههای تولید برق در کشور گازسوز هستند و در نتیجه تولید برق منجر به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای مثل دی اکسیدکربن می‌شود.

وی تاکیدکرد: مطابق آمار وزارت نیرو و مرکز آمار ایران در سال گذشته به ازای تولید هرکیلووات ساعت برق از نیروگاههای گازسوز به طور میانگین 767 گرم گاز دی‌اکسیدکربن در ایران منتشر می‌شود، بنابراین با تفکیک درب بطری، در مصرف برق و آب صرفه‌جویی شده و نیز جلوی انتشار گازدی اکسیدکربن گرفته می‌شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: خود درب بطری نیز اگر در طبیعت رها شود به سختی تجزیه شده و سال‌های سال در طبیعت می‌ماند و می‌تواند منجر به آلودگی و یا مرگ و میر حیوانات و پرندگان شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار