معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت است که این روزها مدیران و کارکنان این معدن در تلاش هستند با توجه به سقوط قیمت جهانی مس، تولید را افزایش دهند و کارگران این معدن جزو کارگرانی هستند که از دستمزد و دریافتی خود رضایت دارند.
کد خبر: ۲۲۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 07 May 2016
 معدن مس قلعه زری در فاصله 180 کیلومتری جنوب غرب بیرجند و حاشیه شمالی کویر لوت قرار دارد و این معدن در دل کویر آثار مس و کوره‌های ذوب را از صدها سال پیش در دل خود جای داده است.

معدن قلعه زری با بیش از 40 سال فعالیت پر فراز و نشیب، امروز همچون نگینی در حاشیه کویر لوت می‌درخشد و بدون تردید از پیشگامان صنعت مس کشور بوده که به علت عیار بالای مس از اهمیت زیادی برخوردار است و اهالی روستای قلعه زری اغلب از روستاهای اطراف به این منطقه کوچ کرده و از کارکنان معدن هستند.

فرماندار شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، کالاهای خارجی که مشابه آن در  ایران تولید می شوند را خریداری نکنیم و نقش کارگران این است که کار را با کیفیت انجام دهند و حمایت تولید داخل وظیفه شرعی ما است.

بین دانشگاه‌های بیرجند و دانشگاه صنعت و معدن با معدن قلعه زری ارتباط زیادی برقرار شود

مهدی فرجامی فرد با بیان اینکه باید بین دانشگاه‌های بیرجند و دانشگاه صنعت و معدن با معدن قلعه زری باید ارتباط زیادی برقرار شود، افزود: باید با برقراری ارتباط میان دانشگاه و معدن قلعه زری شاهد فناوری جدید باشیم و در حوزه معدن دغدغه ما این است که باید همیشه چرخ معدن قلعه زری بچرخد.

وی با بیان اینکه تنها راه در معدن قلعه زری افزایش ظرفیت تولید است، اظهار داشت: در بحث راه و جاده معدن قلعه زری به راه و شهرسازی شهرستان خوسف دستور داده شده که جاده را درست کنند و قسمت‌هایی که آسفالت خراب شده است، تعمیر شود.

فرماندار شهرستان خوسف گفت: در این شهرستان کمیته سخت و زیان آور مسائل مربوط به معدن قلعه زری برگزار شده و به زودی پرونده‌های تأمین اجتماعی کارگران درست می‌شود و قرار نیست که حق کسی ضایع شود.

وی با اشاره به مشکلات کارگران معدن قلعه زری گفت: با توجه به قیمت جهانی مس و با وجود اینکه معدن دارای بدهی از سنوات قبل بوده تلاش داریم تا کارگران هیچگونه حقوق معوقه نداشته باشند وباید تولید افزایش پیدا کند.

مدیر عامل معدن قلعه زری خوسف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر معدن قلعه زری بالغ بر380 نفر کارگر دارد و این کارگران بیشتر از مردم بومی منطقه هستندکه در سه شیفت صبح، عصر و شب مشغول به فعالیت هستند.

سید حجت زینلی با بیان اینکه ظرفیت کارخانه فرآوری این معدن، 440 تن خوراک ورودی در روز است، گفت: در انتخاب کارگر نمونه، وجدان کاری و سخت کوشی از اولویت‌های مهم است.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی مس از اوایل سال 1394 روند نزولی داشته است، افزود: بازپرداخت بدهی‌های پیشین و افزایش تولید از اهداف اصلی شرکت بوده که امید است ضمن برگزاری مجمع و تصویب سهامدارن، بتوانیم با افزایش سرمایه به این اهداف دست پیدا کنیم.

زینلی ضمن تشکر از مساعدت‌های مدیران ادارات شهرستان خوسف و استان خراسان جنوبی در حل موانع پیش روی معدن قلعه زری، افزود: مهم ترین مشکلات این شرکت شامل بدهی‌های سنوات گذشته، افزایش هزینه‌ها، سقوط قیمت جهانی مس و نتیجتا کاهش درآمد و کمبود سرمایه در گردش است.

وی در خصوص بازنشستگی کارگران و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور که در حال حاضر مشکل کارگران است، گفت: شرکت مطابق قانون عمل می‌کند اما امید است با همکاری دستگاه‌های مربوطه این قانون به روزرسانی شود تا مشکلات کارگران برطرف و حقی از کارگران ضایع نشود.

موضوع تأیید شغل کارگرانی که در معدن قلعه زری در آستانه بازنشستگی هستند توسط کمیته تشخصی مشاغل تأیید شده و فرماندار شهرستان خوسف در این راستا با کارشناسان تأمین اجتماعی در حال تعامل برای حل مشکل کارگران است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار