سفير هندوستان در ايران گفت: در هند توانمندي بالايي درعلم بيوتكنولوژي (زيست فناوري) وجود دارد و براساس اين اطلاعات مايل به ارتباط هر چه بيشتر با ايران و استاني چون خراسان جنوبي هستيم.
کد خبر: ۲۲۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸ 28 April 2016

 در نشست توسعه روابط اقتصادي مبتني بر فناوري با هند در محل پارك علم و فناوري خراسان جنوبي، اظهار داشت: زمينه هاي مختلف همكاري كشورش با خراسان جنوبي وجود دارد.
وي اضافه كرد: جداي از بحث گياهان دارويي كه زمينه اصلي همكاري با ايران و اين استان مي تواند قرار گيرد، علم و تكنولوژي ، ارتباطات و راه هاي مواصلاتي نيز مي تواند مورد نظر قرار گيرد.
گومار همچنين گفت كه پارك علم و فناوري حلقه اتصال دانشگاه و صنعت است و اين مهمترين راه در مسير پيشرفت صنعتي و تجاري سازي امور است.
وي يكي از چالش هاي بزرگ هندوستان را با توجه به اينكه داراي سرمايه بزرگ نيروي علمي و دانشگاهي است، مهاجرت دانشمندان به خارج ذكر كرد.
سفير هند در ايران يادآور شد: صنعتگران هم اصول صنعت را از خارج دريافت مي كنند درحالي كه ايران اين تعامل (دانشگاه و صنعت)را حفظ كرده است و ما به دنبال پايه ريزي اين گونه واحدها در هند هستيم تا ارتباط بين دانشجويان و صاحبان صنعت نزديك شود.
وي اضافه كرد: از ساليان دور هند و خراسان جنوبي در زمينه هاي مختلف تجاري ارتباط قابل تحسيني داشته اند، اميد است كه اين همدلي روز به روز بيشتر شود و زمينه همكاري تجاري و صنعتي بطور ديپلماتيك فراهم شود.
گومار يادآور شد كه هند در دوران تحريم هم ارتباط خود را با ايران حفظ كرده و در دوران بعد از تحريم هم اين ارتباط جان تازه اي به خود خواهد گرفت و اميدواريم در اين راستا بتوانيم خراسان جنوبي را به عنوان يكي از استانهاي هدف روابط ديپلماتيك در ايران، كنار خود داشته باشيم.
همچنين رئيس پارك علم و فناوري خراسان جنوبي گفت: براي جهاني شدن يكي از گام هاي اساسي ارتباط با كشورهاي دوست، پيشرفته و صنعتي است كه هند از دير باز جزو كشورهاي مورد اعتماد ايران و به ويژه خراسان جنوبي بوده است.
محمدرضا دوستي با اشاره به وجود منابع انساني توانمند و دانشمند در اين منطقه افزود: پارك علم و فناوري هدايت اين استعدادها را به سمت اقتصاد نوين برعهده دارد و اميد است كه گام هاي مهمي در اين راستا برداشته شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه هند از فرآوري هاي صنعتي و بيوتكنولوژي پيشرفته اي برخوردار است خراسان جنوبي مايل است باب همكاري را در اين حوزه با هندوستان داشته باشد.
دوستي عنوان كرد: در خراسان جنوبي سه محور اساسي براي رشد و توسعه فناوري وجود دارد كه عبارت از صنايع مرتبط با انرژيهاي نو، صنايع مرتبط با تكنولوژي ( I.T ) و همچنين صنايع مرتبط با گياهان دارويي است.
وي بيان كرد: خراسان جنوبي داراي محصولات مهمي نظير پسته، زرشك، زعفران و عناب است و دراين استان بازار مناسبي براي فروش محصولات هند وجود دارد و اميدواريم اين امكان در هند براي صادرات و بازار فروش محصولات خراسان جنوبي در نظر گرفته شود.
هند در گذشته براي آبرساني و نيز توسعه شهر بيرجند مشاركت خوبي داشته است.
سفير هند روز چهارشنبه به اتفاق « روهيت وادوانا » (Mr.rohit Vadhwana)دبير دوم سفارت اين كشور در ايران براي بررسي همكاري هاي اقتصادي، زمينه هاي سرمايه گذاري و افزايش تجارت با افغانستان از طريق ايران به آن كشور به بيرجند سفر كرد.
وي در اين مدت با وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبي، علي ناصري فرماندار بيرجند، حسني رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و تعدادي از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادي استان در منطقه ويژه اقتصادي بيرجند ديدار و گفت و گو كرد.
اواخر فروردين نيز يك هيات اقتصادي 25نفري از جمهوري چك به خراسان جنوبي سفر كرد و ظرفيت هاي سرمايه گذاري و زمينه فعاليت هاي اقتصادي اين كشور با شهرستان هاي بيرجند و طبس را بررسي كرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار