اولین گام پس از برجام برای انتقال تکنولوژی تجهیزات معدنی به ایران:
در آخرین روز از سفر هیأت تجاری اقتصادی جمهوری چک به شهرستان طبس در خراسان جنوبی اولین توافق نامه همکاری خارجی بین شرکت زغالسنگ پروده طبس و شرکت اُستروی جمهوری چک منعقد شد
کد خبر: ۲۱۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶ 20 April 2016

با امضای توافق نامه انتقال تکنولوژی تجهیزات معدنی بین جمهوری چک و ایران در طبس خراسان جنوبی، امروز اولین گام پس از برجام برای سرمایه گذاری خارجی در استان خرسان جنوبی برداشته شد.

هيات اقتصادي جمهوري چك شامل نمايندگان 25 شركت و بنگاه اقتصادي فعال در بخش معدن، روز دوشنبه به سرپرستي مارتين تلاپا معاون وزير امور خارجه اين كشور به بيرجند سفر كرد.

به گزارش تابناک، بر اساس این توافقنامه که بین شرکت زغالسنگ پروده طبس و شرکت اُستروی جمهوری چک منعقد شد، جمهوری چک تعهد کرد که با انتقال تکنولوژی و ساخت قطعات در قالب طراحی سیستم، مجموعه دوم تجهیزات مکانیزه معدنی لانگوال را برای معدن زغالسنگ طبس راه اندازی کند. با تحقق این توافق نامه، بازدهی و استخراج زغالسنگ از معادن شرکت پروده طبس تا 2برابر افزایش خواهد یافت. شرکت زغالسنگ پروده طبس تامین کننده زغال سنگ کک شو برای تولید آهن و فولاد به روش کوره بلند محسوب می شود.

مهندس رمضان كريتي ‌ثاني مديرعامل شركت زغال سنگ پروده طبس در تشريح ابعاد توافقنامه گفت: بر اساس سند توافقی كه امروز به امضا رسيد، شرکت اُستروی جمهوری چک مجموعه دوم تجهيزات مكانيزه معدني لانگوال را راه اندازي خواهد کرد. تحقق اين امر به معناي افزايش راندمان و استخراج مستمر زغال سنگ در اين شركت است و با توجه به چشم انداز پنج ساله توليد آهن و فولاد كشور به روش كوره بلند، اين روش نياز به كك و زغال سنگ كك شو را تامین می کند.

ايليا ماژناك(Ilja Mazanek) رئيس بخش خارجي اتاق بازرگاني جمهوري چك نیز پس از عقد توافق نامه گفت: ايران و چك از سابقه طولاني همكاري متقابل برخوردار هستند. چك كشوري صنعتي است و بخش معدن از جمله مهمترين بخش هاي صنعت و تكنولوژي چك محسوب می شود.

رئيس بخش خارجي اتاق بازرگاني جمهوري چك اضافه كرد: مي خواهم شما را مطمئن كنم شركت هايي كه در طبس حضور يافته اند اعتباري در سطح جهاني دارند و ما انتظار داریم که نشست ها و مذاكرات هیات چک در خراسان جنوبی در دو روز گذشته به پيشرفت تجاري و صنعتی بیشتری منجر شود.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌جنوبي هم از ظرفيت هاي معدني طبس به ویژه ذخایر زغال سنگ به عنوان طلاي سياه سخن گفت و افزود: شهرستان طبس، قطب معدني خاورميانه شناخته می شود و مشارکت در فرصت های سرمایه گذاری استان، شرایطی استثنايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي به وجود آورده است.

مهندس شهركي از این که هيات تجاري چك موقعيت خوب شهرستان طبس را شناخت و خراسان جنوبي را براي سرمايه گذاري انتخاب كرد، اظهار خشنودی کرد و گفت: اميدوارم كرد اين فرصت منجر به توافق هاي خوبي بين سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي خراسان جنوبي به ويژه در طبس باشد.

لازم به توضیح است که: زغال سنگ پروده طبس به عنوان بهره بردار اولين و تنها معدن تمام مكانيزه زغال سنگ كشور، فعاليت خود را از سال 1356 آغاز كرده است.

در حال حاضر بيش از يك هزار نفر به صورت مستقيم و حدود 500 نفر نيز از طريق شركت ‌هاي پيمانكاري، در مجموعه شركت فعاليت دارند و اين اعداد نشان مي دهد كه شركت مذكور عليرغم مشكلات اقتصادي، موفق شده اهداف و برنامه هاي تدوين شده را با همكاري و تلاش متعهدانه تمامي اركان خود محقق سازد تا زمينه توسعه بيشتر فعاليت نيز فراهم شود.

حوضه زغالدار طبس با مساحتي افزون بر 30 كيلومتر مربع و ذخيره اكتشافي 2.5 ميليارد تن زغال سنگ كك شو و حرارتي، غني ترين و بزرگترين ناحيه زغالي ايران است. ناحيه پروده با وسعت يكهزار و 200 كيلومتر مربع و ذخيره زمين شناسي 1.1ميليارد تن زغال سنگ كك شو، يكي از چهار ناحيه حوضه زغالي طبس و بزرگترين حوضه زغال سنگ كك شو، ايران هست.

شهرستان طبس با 57 هزار كيلومتر مربع مساحت و 75 هزار نفر جمعيت مركز آن در فاصله 260كيلومتري غرب بيرجند قرار دارد و 28معدن زغال سنگ دارد.

در باره جمهوري چك نیز گفتنی است که این کشور با 10.5 ميليون نفر جمعيت و 78 هزار كيلومتر مربع مساحت در قلب اروپا قرار دارد، در سال 1993 كشور چكسلواكي سابق به دو قسمت جمهوري چك و اسلواكي تقسيم شد که پايتخت جمهوري چك، پراگ است. اين كشور هم اكنون عضو اتحاديه اروپا و ناتوست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
مگه تو کارخانه آلومنینا جاجرم و گرمه استان خراسان شمالی معندسینش چه گلی بر سر زدن تا برسه به طبس.خدا رحم کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار