برای دیدن نتیجه تهاجم به کشورهای مظلوم و شکست مفتضحانه ‌آمریکا:
مدیرکل بنیاد حفظ آثار خراسان جنوبی: پس از 36 سال، روز شکست آمریکا در صحرای طبس با نمایشی تازه برگزار می‌شود/ سخنران ویژه مراسم سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین است
کد خبر: ۲۱۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 19 April 2016

سی و شش سال پس از حمله نافرجام آمریکاییان در طبس، یکشنبه آینده در سالروز این واقعه تاریخی، مراسم شکست آمریکا در صحرای طبس برگزار می‌شود

به گزارش تابناک، این مراسم ساعت 10 و 30 دقیقه صبح یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه در مسجد شکر و محل یادمان شهید محمد منتظر قائم فرمانده شهید سپاه پاسداران استان یزد برگزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سرهنگ علي قاسمي مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی گفت: در سال جاری مراسم سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس نسبت به سال‌های گذشته پرمحتواتر برگزار می‌شود. در این مراسم مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی و استانهای همجوار در نمایشی ماندگار، با حضور فشرده در صحرای طبس، حرکت و تجاوز آمریکا را به صحرای طبس محکوم خواهند کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اعلام کرد: تجلیل از مقام شهیدان، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، بر ملا کردن نقش آمریکا در تجاوز به کشورهای مظلوم در محیط‌‌های دانشگاهی، رونمایی از تمبر یادبود واقعه طبس و رونمایی از اسناد شناسنامه‌ای و کارت ملی شهید محمد منتظر قائم از جمله برنامه‌های سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس است.

وی همچنین به برگزاری مراسم دیگری با حضور مسئولان کشوری و استانی به صورت منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: استانداران و فرماندهان سپاه استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و اصفهان از جمله مهمانانی هستند که به این مراسم دعوت شده اند. سخنران ویژه این مراسم سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور است. اجرای سرود استکبارستیزی در محل مراسم و تجلیل از سه خانواده شهیدان محمد منتظر قائم، احمد رحیمی و حسن باقری که مرتبط با واقعه طبس هستند از دیگر بخش های مراسم سالروز شکست آمریکا در طبس است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در این کنفرانس خبری از نامه هایی خبر داد که برای روسای جمهوری آمریکا ارسال شده است.

وی در این باره گفت: نامه‌ای به اوباما رئیس جمهور فعلی آمریکا و همچنین به رئیس‌جمهورهای قبل آمریکا نوشته شده و از آنها دعوت شده است تا به صحرای طبس بیایند و محل شکست مفتضحانه ‌آمریکا را در اینجا مشاهده کنند تا نتیجه تهاجم به کشورهای مظلوم را به آن‌ها یادآوری کنیم.

سرهنگ قاسمی گفت: در سال گذشته بیش از 250 هزار نفر از محل واقعه صحرای طبس بازدید کردند و در نوروز امسال هم حدود 60 اتوبوس و 380 خودروی شخصی در محل صحرای طبس توقف داشتند و به طور میانگین بین 2 تا 2 هزار و 500 نفر در هر روز از ایام نوروز از این محل دیدن کردند.

وی در مورد سرنوشت موزه عبرت گفت: برای ساخت موزه عبرت استکبارستیزی در محل صحرای طبس تاکنون بیش از 100 میلیون اعتبار هزینه شده است و پیش‌بینی می‌‌‌شود که در صورت اختصاص اعتبارات لازم، ساخت این موزه تا یک سال آینده به پایان برسد.

ماجرا چه بود؟

در پي ناكامي دولت ايالات متحده آمريكا در اعمال فشار سياسي و اقتصادي براي آزادي گروگان‌هاي آمريكايي در تهران كه در ماجراي تصرف سفارت آمريكا بازداشت شده بودند، جيمي كارتر رئيس جمهوري وقت آن كشور دستور انجام عمليات آزادسازي را صادر كرد. اين عمليات نخستين تجربهٔ عملياتي نيروي دلتا بود.

برژينسكي مي‌گويد: روز اول آوريل (۲۲ فروردين) جيمي كارتر از من خواستار تشكيل جلسه اضطراري شوراي امنيت ملي شد و گفت كه به نظر وي زمان اقدام فرا رسيده است.

كارتر جلسه ياد شده را با اين سخنان آغاز كرد: به نظرم امكان خلاصي گروگان‌ها بسيار بعيد به نظر مي‌رسد و ما بايستي حاكميت خود را اعمال كنيم و حالا وقت آن است كه عمل مناسب انجام پذيرد و جدول زماني آن هم تهيه شود.

وي ادامه داد: ما بايد براي آزادي گروگان‌ها وارد عمل شويم و عمليات در اولين فرصت ممكن بايد آغاز شود.

رئيس ستاد مشترك ارتش ژنرال جونز، تاريخ چهار ارديبهشت را مناسب‌ترين زمان شروع عمليات اعلام كرد، اين عمليات نهايتا با شكست مواجه شد و هشت تن از نظاميان آمريكايي در اين واقعه كشته شدند.

در پنجم ارديبهشت ۱۳۵۹ هواپيماها و بالگردهاي آمريكايي براي آزادي ۵۳ گروگان در تهران وارد فضاي پروازي ايران شدند.

در هنگام اجراي عمليات با ورود به حريم هوايي ايران يكي از بالگردها در ۱۲۰ كيلومتري راور كرمان دچار نقص فني شده و به اجبار فرود مي‌آيد و سرنشينان آن به بالگردي ديگر منتقل مي‌شوند و همان بالگرد نيز دچار نقص فني شده و به ناچار به ناو هواپيما بر باز مي‌گردد.

شش هواپيما و شش بالگرد ديگر خود را به طبس رسانده و در تاريكي شب در منطقه‌اي دور افتاده بدون متوجه شدن نيروهاي نظامي ايراني فرود مي‌آيند.

در حين سوختگيري يكي ديگر از بالگردها دچار نقص فني شده و در مجموع در حاليكه هنوز عمليات آغاز نشده، سه فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مركز عمليات، كارتر دستور بازگشت نيروها را مي‌دهد، ولي هنگام برخاستن هواپيماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و يك هواپيماي سي۱۳۰ و يك بالگرد سي ‌اچ -۵۳ به هم خورده و هر دو آتش مي‌گيرند كه در اين حادثه هشت نفر از نيروهاي آمريكايي در آتش سوخته و باقي‌مانده نيروها خود را به ناو نيميتز مي‌رسانند و بدين‌ترتيب عمليات بطور كامل شكست مي‌خورد.

اين واقعه در 130 كيلومتري جنوب شهر طبس روي داده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
واقعا که
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
کدام بی غیرتی جایی سفر می کند که پرچم کشورش را بسوزانند برای دعوت بهتر است مودب بود
سربدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
با سلام ای کاش نامه ای به همسایه های شیخ نشین و آنهایی که از آمریکا می ترسند و آنهای که نمی ترسند می نوشتیدبرای دل و جگر دار کردن آنها و قوت دادن به آنهایی که از امریکا نمی ترسند
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
یدالله فوق ایدیهم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار