استاندار: خراسان‌جنوبی هشتمین استان معدنی کشور است
در ایران هنوز نقاط بكر فراوانی از معادن طلا وجود دارد كه خراسان جنوبي هم مستثني نيست/ 75درصد ذخاير زغال سنگ كشور در خراسان جنوبی است/ وضعیت حقوقی نامشخص بین مکتشفین و بهره برداران به مشکلی حاد تبدیل شده است
کد خبر: ۲۱۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴ 18 April 2016

حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در بیرجند باعٍث شد که موضوع ظرفیت بالای استان خراسان جنوبی در بخش معدن بار دیگر مورد توجه و بحث قرار گیرد و توانمندی ها و کاستی ها هم مرور شود.

به گزارش تابناک، مهندس نادعلي اسماعيلي رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران که به بیرجند سفر کرده است در جمع معدنكاران خراسان جنوبي از مظلومیت بخش معدن سخن گفت و بي تفاوتي شماري از مسئولان نسبت به بخش معدن را سرزنش كرد و گفت: بخش معدن در كشور بسيار مظلوم واقع شده است حال آن که فعالان این بخش در خنثی کردن تحريم هاي ظالمانه به ايران به خوبي نقش تاريخي خود را ايفا كردند.

رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران به نقش معادن در تامین خوراك بخش صنعت در دوران تحريم اشاره کرد و گفت: اگر میخواهیم در پیاده سازی اقتصاد مقاومتي توفیقی حاصل شود و كشور به جايي وابسته نباشد بايد به بخش معدن بيش از اینها توجه شود و توليد و سرمايه گذاري در اين بخش توسعه دهد تا دیگر دستمان پيش كشورهاي ديگر دراز نباشد.

مهندس اسماعيلي در این مورد شاهد مثالی هم ذکر کرد و گفت: با توجه به اينكه كنسرسيوم ماده معدني ید در اختيار آمريكايي‌ هاست، در سال هاي گذشته علیرغم تحريم های ظالمانه‌ اي كه بر ايران تحميل شد نتوانستند در اين خصوص بر ما فشار وارد كنند، بگونه‌ اي كه سال گذشته علاوه بر رفع نياز داخلي 80 تن ماده معدني يد از كشور صادر شد. ایران در توليد اين ماده معدني نهمين توليد كننده جهاني است.

وي همچنین به سرمایه کلان ایران در بخش معادن طلا اشاره كرد و گفت: در ایران هنوز نقاط بكر فراوانی از معادن طلا وجود دارد كه خراسان جنوبي هم از اين امر مستثني نيست. دولت با كمك به بخش خصوصي می تواند سرمايه گذاران را در بهره برداری از معادن طلا كمك كند و خود نیز از این منابع سود ببرد.

75درصد ذخاير زغال سنگ كشور در خراسان جنوبی است

در ادامه نشست رئيس سازمان نظام مهندسي معدن ايران با معدنکاران خراسان جنوبی، مهندس داوود شهركي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي نیز از ظرفیت های معدنی استان به ویژه وجود 75درصد ذخاير زغال سنگ كشور در استان سخن گفت و تاکید کرد: خراسان جنوبي با ذخيره 750 هزار تن زغال سنگ و دارا بودن معادن مكانيزه و پيشرفته در بخش استخراج زيرزميني جايگاه ویژه ای دارد. ساختار زمين ‌شناسي استان نشان مي ‌دهد که خراسان جنوبي رتبه ششم كشوري را در بخش معدن دارد.

مهندس شهركي به سایر ذخایر معدنی استان نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر زغال‌ سنگ، اين منطقه ظرفيت‌ هاي خوبي در حوزه خاك هاي نسوز، مواد معدني فلزي و غيرفلزي و سنگ ‌هاي تزئيني و غيره دارد كه فرصت مناسبي براي سرمايه گذاري و ورود به اكتشاف می باشد.

وی در باره گرايش غالب واحدهاي توليدي استان گفت: رويكرد صنايع بزرگ استان صنايع معدني است و در حال حاضر واحدهاي بزرگي مانند فولاد و سيمان در این استان در حال احداث است.

مهندس شهركي اضافه كرد: سازمان نظام مهندسي معدن استان نیز با به عنوان بازوي توانمند سازمان صنایع و معادن استان، يكهزار نفر عضو در حال فعاليت داردكه مي ‌توانند در انجام وظايف اجرايي و عملياتي دولت را یاری دهند.

درخواست تشکیل حوزه تخصصی قضایی در بخش معدن خراسان جنوبی

مهندس علیرضا باقری رئیس خانه معدن خراسان جنوبی اما از مشکلات حاد معدن کاران در مورد وضعیت حقوقی بین مکتشفان و بهره برداران سخن گفت و خواستار تشکیل حوزه تخصصی قضایی در بخش معدن خراسان جنوبی شد و گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکل معدن کاران که مانعی برای توسعه سرمایه گذاری می‌شود، وضعیت حقوقی نامشخص بین مکتشفین و بهره برداران است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دعاوی حقوقی بین بهره برداران و مکتشفان به حوزه‌های قضایی کشانده شده، گفت: دعاوی حقوقی معدنکاران در حال حاضر به حوزه‌های قضایی ارجاع می‌شود که ما درخواست داریم این دعاوی قبل از ارجاع به نظام قضایی، در یک جلسه متشکل از متخصصان این حوزه کارشناسی شود.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه استان دارای پتانسیل بالقوه معدنی زیادی است، افزود: در تهیه طرحهای توجیهی که انجام می‌شود، اگرمسئولان در این راستا گزارشاتی بدهند شاید سرمایه دارها با اطمینان خاطر بیشتری برای حضور و سرمایه گذاری اقدام کنند.

استاندار: خراسان‌جنوبی هشتمین استان معدنی کشور است

به مناسبت همین نشست، رئیس سازمان نظام مهندسی اتاق معدن ایران و معدنکاران با وجه‌اله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی نیز دیداری داشتند که در این دیدار هم از ظرفیت های بالای استان در بخش معدن و صنایع معدنی سخن به میان آمد.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی با دارا بودن 2 میلیارد و 500 میلیون تن ذخیره معدنی، هشتمین استان معدنی کشور است که ظرفیت اقتصادی بسیار بزرگی محسوب می‌شود. این استان همچنین در زمینه سنگ‌های ساختمانی و تزئینی دارای معادن بسیار بزرگی است که محصولات آنها در حال حاضر به صورت خام‌فروشی از استان خارج می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تاکید بر فرآوری محصولات معدنی در استان، افزود: قطعاً توسعه ماشین‌آلات مرتبط با صنعت فرآوری در این زمینه می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی محصولات این بخش، در راستای ایجاد اشتغال و نیز خلق ثروت کمک شایان توجهی باشد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: می‌توان با مدیریت درست منابع معدنی و نیز استفاده مطلوب از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه معادن موجود را شکوفا کرد و از استعدادهای موجود در این بخش برای رفع معضل بیکاری کمک گرفت.

مهندس خدمتگزار، خراسان جنوبی را قطب زغال سنگ کشور معرفی کرد و افزود: معادن بسیار خوبی با ظرفیت‌های بسیار بالا در این زمینه در استان وجود دارد که باید بیش از گذشته از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرند.

وی مهمترین راه‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی را پرداختن به معادن دانست و تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از معادن در نقاط مرزی و روستایی قرار دارند، قطعاً توسعه معادن می‌تواند سبب تثبیت جمعیت در نقاط روستایی و مرزی شده و ضمن تقویت امنیت پایدار کشور، کاهش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی در شهرها را به دنبال داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار