به استقبال سال نو برویم ... / سلامت مسافران و اهالی خراسان جنوبی تضمین شد
42 پایگاه اورژانس ۱۱۵ در جاده های استان استقرار یافت/ یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در نهبندان و یک دستگاه در مرکز استان مستفر شده است/ ۴ ایستگاه سلامت در شهرهای قاین، فردوس، سرایان و نهبندان، فشارخون و قندخون مسافران نوروزی را رایگان چک می کنند/ سه باب داروخانه شبانه روزی در بیرجند و در هر کدام از شهر‌های قاین، طبس، نهبندان، زیرکوه و فردوس یک باب داروخانه شبانه روزی در خدمت مردم است
کد خبر: ۱۹۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵ 17 March 2016

مسئولان بهداشت و سلامت استان از آمادگی طرح نوروزی در استان همزمان با سراسر کشور از 26 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 با تمام پرسنل و تجهیزات خبر دادند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در کنفرانس مطبوعاتی با اعلام شروع طرح سلامت نوروزی در استان همزمان با سراسر کشور گفت: ستاد طرح سلامت نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با حضور رئس دانشگاه و اعضا این ستاد تشکیل شده که در مرکز فرماندهی عملیات بحران دانشگاه واقع در خیابان اصلی پاسداران فرعی شهید کاوه بیرجند به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود.

دکتر دهقانی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی جهت ارائه خدمات درمانی به مردم در شهر‌ها بوده است، افزود: در این راستا با نظام پزشکی مکاتبه‌ای انجام شده است که موافقت شده و قرار است مطب پزشکان هم به کمک بخش درمان بیاید تا از ازدحام و مراجعه بیش از حد در بیمارستان‌ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز هر روز یکی از معاونین و یا ریاست دانشگاه در ستاد پاسخگوی مردم خواهند بود، عنوان کرد: خدمات دندانپزشکی نیز با هماهنگی انجام شده با کلنیک‌ها و مراکز دندانپزشکی هر روز در یکی از این مراکز انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه امسال اورژانس ۱۱۵ در ایام طرح سلامت نوروزی در ۵۵ پایگاه در استان فعال خواهد بود، گفت: از این تعداد پایگاه ۱۳ مورد شهری و ۴۲ مورد جاده ای و به صورت شبانه روزی فعال خواهند بود.

وی افزود: امسال تعداد ۹۳ دستگاه آمبولانس در اورژانس‌ها و پیش بیمارستان‌ها مستقر خواهند بودکه از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر و ۴ تا ۱۲ شب در کنار جاده‌ها مستقر می باشند.

دهقانی با بیان اینکه ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان وجود دارد اظهار کرد: یک دستگاه موقتأ در نهبندان مستفر شده و یک دستگاه در مرکز استان آماده خدمت رسانی می باشد.

به گفته وی ۴ ایستگاه سلامت در شهرستان‌های قاین، فردوس، سرایان و نهبندان فعال خواهد بود و خدماتی مانند غربالگری فشارخون و قند خون و راهنمای مسافران نوروزی ارائه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز همانند سال‌های گذشته به ارائه خدمات خواهند پرداخت، اظهارکرد: هلال احمر اعلام آمادگی کرده که در تعدادی از روزهای این طرح، بالگرد در استان مستقر خواهند کرد که توان بالایی است.

خدمات تخصصی در بیمارستان‌ها و کلینیک ها

دهقانی با بیان اینکه در زمینه ارائه خدمات تخصصی به مردم و مسافران در ایام نوروز مشکلی نخواهیم داشت، گفت: تمامی خدمات تخصصی در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند و بیمارستان ولی عصر ارائه خواهد شد.

به گفته وی در شهرستان‌هایی که بیش از یک نیروی متخصص وجود دارد خدمات شبانه روزی ارائه خواهد شد و در مابقی شهرستان‌ها طوری برنامه ریزی شده که رشته‌های مرتبط همدیگر را پوشش دهند و مشکلی نداشته باشیم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه با بیان اینکه بازرسی و نظارت‌ها از طرف بازرسان نامحسوس وزارت بهداشت انجام خواهد شد، گفت: طرح سلامت نوروزی از امروز آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد.

دهقانی با بیان اینکه سامانه ۱۵۹۰ در مورد شکایت بخش درمانی و ۱۶۹۰ شکایات مربوط به خدمات تعرفه‌ای آماده پذیرش و پیگیری شکایات مردم خواهد بود، گفت: تمامی نیروهای بیمارستانی و پیش بیمارستانی در این ایام آماده خدمت به مردم خواهند بود و پرسنل بیمارستان‌ها هم از مرخصی خود به طوری که به خدمت رسانی به مردم خللی وارد نشود استفاده خواهند کرد.

وی در پایان به حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و افزود: در شب چهارشنبه سوری امسال ۱۵ مورد جراحت در اثر چهارشنبه سوری در استان گزارش شده است که ۶ مورد سرپایی انجام و ۹ مورد دیگر به بیمارستان ارجاع داده شده است.

به گفته دهقانی از این تعداد ۷ نفر مربوط به بیرجند، ۵ نفر در قاین، و ۳ نفر در فردوس دچار مصدومیت شده اند.

آماده باش 55 پایگاه اورژانس با بیش از 90 آمبولانس: طرح سلامت نوروزی در استان خراسان جنوبی آغاز شد

نظارت ۴۲ بازرس در قالب 12 اکیپ

در ادامه این نشست دکتر کامبیز مهدیزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از انجام حدود ۱۰ هزار بازدید بهداشتی از اماکن عمومی، بین راهی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در قالب طرح بسیج سلامت نوروزی در استان خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات بهداشتی به مسافران و دیگر شهروندان در طول تعطیلات نوروزی در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

وی با اشاره به اجرای "طرح بسیج سلامت نوروزی" که از اول اسفند ماه شروع شده و تا 15 فروردین ادامه دارد گفت : در اجرای این طرح، از اماکنی شامل پارک‌ها، استخرهای شنا، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اماکن اقامتی و بین راهی که در طول ایام عید پذیرای مهمان هستند، به طور مستمر بازرسی به عمل می‌‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کنترل کیفی آب آشامیدنی را از دیگر وظایف طرح بسیج سلامت نوروزی دانست و افزود : هرمکانی که در ان امکان برداشت آب آشامیدنی وجود دارد نیز مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

به گفته مهدیزاده در طول ایام نوروز پیش رو، دو هزار و ۷۰۰ نفر در خراسان جنوبی به صورت کشیک به ارائه خدمات بهداشتی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه ۲۵ اکیپ بازرسی در سطح استان در طول ایام عید فعال هستند، اظهار کرد: ۴۲ بازرس در قالب 12اکیپ‌ به طور مستمر به کار نظارت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح بسیج نوروزی از شش هزار و ۱۱۹ مورد از اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی شش هزار 759 بازرسی به عمل آمده عنوان کرد: در قالب اجرای این طرح از هزار و 847 اماکن عمومی موجود در سطح استان، سه هزار و ۳۷۱ مورد بازرسی انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین از ۱۰۸ اماکن بین راهی موجود در استان، تاکنون ۲۰۴ مورد بازدید و نظارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه دراین نظارت‌ها، هزار و ۹۶۱ کارت بهداشتی برای این مراکز و اماکن صادر شده است اظهار کرد: ۲۲ مورد از متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده و سه مورد از آن‌ها نیز با رای مراجع قضایی تعطیل شده‌اند.

مهدی‌زاده در ادامه به دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در طول ایام عید اشاره و بیان کرد: تیم‌های بحران نیز در طول این ایام در امادگی کامل برای رویارویی با بروز حوادث را دارند.

آمادگی برخورد با متخلفین غذا و دارو و لوازم آرایش و بهداشتی

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در ادامه از فعالیت هشت باب داروخانه شبانه روزی در سطح استان در طول ایام نوروزی، خبر داد و گفت: از این تعداد سه باب داروخانه شبانه روزی در بیرجند و یک باب در هر کدام از شهرستان‌های قاین، طبس، نهبندان، زیرکوه و فردوس فعالیت می‌کنند.

دکترعلی راستی با اشاره به اهم اقدامات حوزه غذا و دارو در اجرای «طرح بسیج سلامت نوروزی»، اظهار کرد: بازرسی از داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی از جمله اقدامات حوزه غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه همچین در قالب بنرهایی در خصوص خرید لوازم آرایشی و دارو به مسافران رهنمود‌هایی داده می‌شود، گفت: به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه می‌شود در طول ایام عید از اقلام آرایشی و دارویی که دارای برچسب تولید داخلی است خرید نمایند.

به گفته مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تلفن اطلاع رسانی ۱۴۹۰ را برای پاسخگویی سوالات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان در حوزه غذا و دارو عنوان کرد و گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آمادگی برخورد با متخلفین حوزه غذا و دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و عطاری غیر مجاز را دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار