برای کاهش تصادفات نوروزی: گشت‌های نامحسوس و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی، رانندگان را کنترل می کنند
مدیرکل راه و شهرسازی استان: از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه، 24 اکیپ راهداری و 17 گروه امدادی در 35 محور اصلی و فرعی استان به مسافرین نوروزی خدمت‌رسانی می‌کنند/ همه دستگاه‌ها هر چه امکانات دارند، بسیج کنند تا امسال ایام نوروز شاهد تصادف کمتری باشیم
کد خبر: ۱۹۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 07 March 2016

۸۳ نقطه حادثه خیز در خراسان جنوبی وجود دارد/ نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبار اصلاح راه های استان در بودجه 95 تلاش کنند

هشتمین کمیسیون اجرایی ایمنی راه‌های خراسان‌جنوبی با حضور معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری و اعضا این کمیسیون برگزار و بر رفع نقاط حادثه خیز استان و راه اندازی دوربین های ثبت تخلف در جاده های استان تاکید شد.

معاون امور عمرانی اسنانداری خراسان جنوبی در این کمیسیون با بیان اینکه درحال نزدیک شدن به ایام نوروز هستیم گفت: در ایام نوروز دستگاه‌های اجرایی فراوانی به مسافرین خدمات ارائه می دهند اما باید این خدمات گستردتر باشد .

نخعی نژاد با بیان اینکه دستگاه‌های خدمت رسان باید خود را برای ایام نوروز آماده کنند، اظهار کرد: تمامی نقاط حادثه خیز جاده ای باید رصد شده و نواقص با دقت کافی و سریعا برطرف شود، زیرا بیشتر جاده‌های استان کویری است و اقدامات برای بیدار نگه داشتن رانندگان بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه علائم ترافیکی اعم از خط کشی و نصب بنرهای نقاط حادثه خیز اهمیت زیادی دارد، افزود: باید به 83 نقطه حادثه خیز در استان توجه ویژه شده و گشت‌های نامحسوس افزایش یابد زیرا امسال باید نسبت به سال گذشته درصد تصادفات در ایام نوروز کاهش یابد.

وی عنوان کرد: انتظار ما این است که پلیس با جدیت و قاطعیت اعمال قانون کند و گشت‌های خود را در جاده‌های خراسان جنوبی افزایش داده و تقویت نیرو کند و طبق روال همه ساله در ایام نوروز امکانات امداد و نجات، هلال احمر و اورژانس بسیج شوند و اگر نیاز باشد پایگاه‌های موقت پلیس در نقاط حادثه خیز نیز احداث شود.

ثبت تخلف رانندگان برون شهری استان از طریق دوربین

وی در ادامه خواستار راه اندازی دوربین های ثبت تخلف درجاده های استان شد و گفت: در حال حاضر 6 دوربین از نهبندان تا قاین نصب شده که از شنبه آینده کار ثبت تخلف و ارسال جریمه از این دوربین ها انجام خواهد شد.

معاون امور عمرانی استاندار با بیان اینکه اطلاع رسانی و هشدارهای پلیس، راهنمایی و رانندگی و هواشناسی از طریق رسانه به ویژه صدا و سیما تأثیر زیادی دارد گفت: همه دستگاه‌ها هر چه امکانات دارند، بسیج کنند تا امسال ایام نوروز شاهد تصادف کمتری باشیم و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ویژه روستاهایی که در مسیر جاده‌ها هستند امکانات خود را به صورت صد درصد بسیج کنند.

نخعی نژاد در ادامه با بیان اینکه دولت در شرایط مالی بسیار سختی است، افزود: در 38 سال گذشته تاکنون این شرایط سخت مالی به هبچ وجه نبوده اما با وجود مشکلات مالی دستگاه‌ها خدمات زیادی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه ترددهای جاده ای یکی از دغدغه‌های بزرگ استان است افزود: در بحث راه آهن با کمک مسئولان و نمایندگان تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما به دلیل مشکلات مالی دولت، در بحث بودجه مشکلاتی است که از طریق سازمان برنامه ریزی و مدیریت دنبال می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار با بیان اینکه همه مسئولان تلاش کنند تا بحث امنیتی دو بانده شدن جاده‌های خراسان جنوبی اجرایی شود، گفت: مهم ترین مشکل در این راستا کمبود اعتبار است که تاکنون تلاش‌های زیادی از سوی نمایندگان استان انجام شده اما از این پس هم نمایندگان توجه کنند تا در بخش بودجه سال 95 اعتبارات راه‌های خراسان جنوبی افزایش یابد.

افزایش 35 درصدی تردد کامیون در جاده‌های استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز گفت: اعتبار محور بیرجند قاین در سال 1394 نسبت به سال 1393 ، دوبرابر شده است اما در سال 94 اعتباری تخصیص پیدا نکرده و در سال 1395 نیز اعتبار آن، ثابت و بدون تغییر است.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در جاده‌های دوطرفه اتفاق می‌افتد و بیشترین تخلف در استان، تخطی از سرعت مجاز است اظهار کرد: تردد کامیون‌ها در جاده‌های استان نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است و راه و شهرسازی تلاش می‌کنند بزرگراه‌ها و جاده‌های یکطرفه استان را افزایش دهند تا میزان تصادفات کاهش پیدا کند.

7 کیلومتر از جاده بیرجند قاین تا شب عید دوبانده می‌شود

جعفری در ادامه از دو بانده شدن یک قطعه‌ی 7 کیلومتری از جاده بیرجند - قاین تا شب عید خبر داد و گفت: این محور موقتی است و نواقصی در علائم راهنمایی و رانندگی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه محور بیرجند- زاهدان از جاده نوفرست تا پمپ بنزین مود به طول 3 کیلومتر آسفالت شده است و 9 کیلومتر نیز آماده آسفالت است افزود: محور بجستان به فردوس به طول 15 کیلومتر آسفالت شده است و در اسرع وقت نصب علائم انجام خواهد شد.

به گفته وی محور دیهوک - راور به طول 30 کیلومتر و محور طبس - اصفهان به طول 20 کیلومتر از اوایل سال آینده آسفالت خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه از خضری تا انتهای حوزه استحفاظی خراسان‌جنوبی، پیگیر انجام کار هستیم اما کوهستانی بودن منطقه بر مشکلات کار افزوده، عنوان کرد: با بهره‌برداری از 7 کیلومتر جاده دوبانده بیرجند - قاین، در 80 کیلومتر بعدی دچار مشکل هستیم که اگر پیگیری ویژه‌ای نباشد، با بحران مواجه خواهیم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: در محور بیرجند - قاین سالیانه 30 نفر تلفات داریم. اعتبار این محور در سال 1394 نسبت به سال 1393 ، دوبرابر شده، اما در سال 94 اعتباری تخصیص پیدا نکرده و نقدینگی برای ادامه کار نداشته ایم و در سال 1395 نیز اعتبار آن، ثابت و بدون تغییری مانده است.

به گفته جعفری برای بازنگری در خصوص نقاطی که تصادف در آن‌ها اتفاق می‌افتد، کارگروهی ویژه تشکیل شد که در آن پلیس، حمل و نقل و راه و شهرسازی حضور داشتند و در این کارگروه، بعد از بررسی، 83 نقطه که در آن تصادف رخ می‌دهد به تهران پیشنهاد شد که تا شعاع 300 متری، این نقاط لحاظ می‌شود.

وی بابیان‌اینکه بیشترین نقاط حادثه‌خیز مربوط به محورهای طبس - اصفهان و دیهوک - راور است افزود: 16 نقطه از این 83 نقطه، علل تصادفات رفع شده و 14 نقطه در دست اجرا است.

135 راهدار در ایام عید در راه های استان فعالیت دارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه، 24 اکیپ راهداری و 17 گروه امدادی با استفاده از 54 دستگاه از ماشین‌آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین جهت خدمت‌رسانی به مسافرین نوروزی در 35 محور اصلی و فرعی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

جعفری بابیان‌اینکه مرکز مدیریت راه‌ها و راهدارخانه‌ها فعال خواهند بود افزود: در روزهای تعطیلات نوروزی روزانه 135 نفر از راهداران و پرسنل اداره کل فعالیت می‌کنند.

وی به آماده سازی، نظافت و تجهیز 22 راهدارخانه ثابت و سیار و مساجد بین راهی و سکوهای نماز در سطح محورهای استان اشاره و تصریح کرد: علاوه بر این تکمیل علائم اطلاعاتی، انتظامی و اخباری و لکه‌گیری، درزگیری و اجرای روکش موضعی راه‌ها، نظافت و شستشوی علائم و مرمت آن‌ها، نصب و رفع عیب چراغ‌های روشنایی، پاکسازی سطح راه‌ها و حاشیه آن‌ها قبل از شروع تعطیلات و آغاز سفرهای نوروزی از دیگر اقدامات مؤثر اداره کل است.

طبس رتبه اول در وقوع تصادفات استان را داراست

در ادامه جلسه کمیسیون، جانشین رئیس پلیس‌راه استان با تایید وجود حداقل ۸۳ نقطه حادثه خیز در استان گفت: تصادفات زنجیره ای بیشتر در محور بیرجند- قائن رخ می دهد و دلیل آن کم عرض بودن جاده‌هاست.

سرهنگ حسین نیکمرد با بیان اینکه در عید نوروز سال گذشته خراسان جنوبی حدود 5.6 درصد کاهش تصادفات داشته اظهار کرد: طی 5 سال گذشته 71 فقره تصادف فوتی در استان به وقوع پیوست و در این مدت محور طبس به بشرویه یکی از حادثه خیزترین نقاط استان بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان نهبندان رتبه دوم حادثه خیز بودن را در 5 سال گذشته به خود اختصاص داده است، افزود : 21 درصد از تصادفات مربوط به نهبندان بوده است و 32 درصد از تصادفات طی 5 سال گذشته در راه‌های روستایی اتفاق افتاده است.

جانشین رئیس پلیس‌راه استان با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل تصادفات در 5 سال گذشته واژگونی خودروها بوده است، تصریح کرد: 41 درصد از علل تصادفات مربوط به عدم توجه به جلو و 11 درصد عدم رعایت حق تقدم بوده است.

وی به نوع وسایل نقلیه تصادفی در استان اشاره و افزود: وسایل نقلیه سواری بیشترین تصادفات را در جاده‌ها داشته اند و 13 درصد از تصادفات مربوط به کامیون‌ها و 11 درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

نیکمرد با اشاره به تصادفات در سه سال اخیر گفت: در سال گذشته در محور بیرجند به سمت گناباد 72 فقره تصادف فوتی رخ داده است و تصادفات زنجیره ای یکی از موضوعات مهمی است که زنگ خطر آن در استان به صدا در آمده است.

به گفته وی تصادفات زنجیره ای بیشتر در محور بیرجند- قائن رخ می دهد و دلیل آن کم عرض بودن جاده‌ است و در سال 94 حدود 43 درصد از تصادفات در استان کاهش پیدا کرده است.

جانشین رئیس پلیس‌راه استان با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال گذشته رتبه نخست را در کشور به دلیل کاهش تصادفات فوتی کسب کرده است، تصریح کرد: تیم‌های کنترل نامحسوس در کاهش تخلفات کارایی بالایی دارند و تقویت خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح نوروزی از 25 اسفند آغاز خواهد شد و در این طرح 8 مرکز پلیس راه در استان فعال خواهند بود.

در مدت معاینه فنی خودرو عمومی نو تجدید نظر شود

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازیاستان نیز بابیان‌اینکه شاخص تصادف در استان بالاست گفت: خراسان‌جنوبی در تخلف سرعت بالا، رتبه اول یا دوم کشوری را دارد و 53 درصد تصادفات در استان مربوط به واژگونی است که 90 نفر کشته داشته است.

کریم‌پور با بیان اینکه متوسط تصادفات کشوری 30 درصد است که در خراسان‌جنوبی از 199 کشته، 59 نفر در اثر واژگونی بوده افزود: متوسط کشوری تلفات در تصادفات موتورسیکلت و دوچرخه 18.5 درصد است که این میزان در خراسان‌جنوبی 25 درصد است.

مدیر راهداری استان متوسط کشوری تصادفات کامیون را 17 درصد و متوسط استان را 25 درصد عنوان و تصریح کرد: خراسان‌جنوبی رتبه 5 کشوری تصادفات کامیون و اتوبوس را دارد.

کریم‌پور بابیان‌اینکه کمیسیون اجرایی ایمنی راه‌ها در سال 1393، 70 مصوبه داشته است گفت: این کمیسیون در سال 1394، 62 جلسه برگزار کرده است که 34 مصوبه مربوط به اداره راه و شهرسازی بوده که 27 مصوبه اجرایی شده است.

وی به نحوه معاینه فنی و مبلغ آن انتقاد کرد و افزود: معافیت 5 ساله برای کامیون و اتوبوس نو درست نیست و بهتر است این زمان کاهش یابد.

به گفته مدیر راهداری راه و شهرسازی استان: احداث 5 تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند تصویب شده است که مورد درخواست پلیس راهور بوده است که از طریق شهرداری بیرجند پیگیری انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار