باید سرمایه‌گذاری از بخش کشاورزی به سمت صنعت و گردشگری تغییر کند
بخش کشاورزی در استان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کند/ بخش کشاورزی با وجود مصرف بالا، دارای راندمان پایین است / انتقال آب از دریای عمان نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار است
کد خبر: ۱۹۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 07 March 2016

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان ‌جنوبی در یک سخنرانی خواستار تغییر فعالیت های اقتصادی استان از بخش کشاوررزی به صنعت و گردشگری شد و گفت این ساختار با توجه به کمبود آب در استان باید طوری اتفاق بیافتد که به اشتغال استان لطمه نزند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: بر برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب باید سرمایه‌گذاری را از سمت بخش کشاورزی در استان به سمت صنعت، گردشگری و سایر بخش‌هایی که نیاز به آب کمتری دارند متمایل کنیم.

به گزارش تابناک، حسین امامی، صبح امروز در مراسم افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب در استان، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در استان بیشترین میزان آب را مصرف می‌کند، گفت: بخش کشاورزی با وجود مصرف بالا، دارای راندمان پایین است و در حال حاضر معیشت 35 درصد از جمعیت استان از طریق بخش کشاورزی تامین می‌شود.

وی یکی از چالش‌های جدی که با کمبود آب در بخش کشاورزی به وجود می‌آید را از دست دادن اراضی حاصل‌خیز دانست و ادامه داد: شوری آب سبب کاهش راندمان در این بخش می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی در ادامه به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در استان اشاره کرد و افزود: این امر در افق‌ آینده سبب می‌شود تا 50 درصد آب مورد نیاز به اجبار تصفیه شیمیایی شود.

امامی با اشاره به اینکه در راستای استفاده بهینه از آب گام‌های مثبتی نیز انجام شده است، تصریح کرد: بحث کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی از جمله این طرح‌ها بوده که با اجرای این طرح حدود 10 درصد در مصرف برق کشاورزی و به همین نسبت در مصرف آب صرف‌جویی شده است.

وی با اشاره به کنتوگذاری 80 درصدی در استان، خراسان جنوبی را از موفق‌ترین استان‌های کشور در بحث اجرای طرح کنتورگذاری چاه‌ها اعلام کرد و با تاکید بر شناسایی تمامی منابع آب استان، خاطرنشان کرد: با انجام این کار در آینده می‌توانیم آگاهانه پیش رویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته کسری مخازن آب در سطح استان چشم‌گیر بوده، از آبرسانی به 450 روستا از طریق تانکر خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر آب در استان با تنش مواجه است.

به گفته امامی، طرح انتقال آب یکی از راه‌های جبران کمبود آب است که نیازمند هزینه‌های بالایی است.

وی تصریح کرد: محدودیت جدی در آب‌های کیفی در استان داریم و باید تلاش کنیم تا صرفه‌جویی مناسبی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اظهارکرد: طرح انتقال آب از دریای عمان یکی از گزینه‌ها برای انتقال آب است که اجرای آن نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار است.

امامی در ادامه با اشاره به اینکه انتقال آب از سد دوستی نیز از دیگر گزینه‌های انتقال آب در استان است، اجرای این طرح را نیازمند مبلغ 5 هزار میلیارد تومان دانست و ادامه داد: برای پروژه خط دو یزد نیز حداقل بیش‌از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به وجود 11 پروژه در بخش تعادلبخشی در سطح استان، هدف از برگزاری این طرح را آگاهی‌بخشی به عموم مردم اعلام کرد و گفت: طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) تاکنون نتایج خوبی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در تامین آب مورد نیاز استان در بخش شرب و صنعت مشکلی نداریم گفت: در بخش کشاورزی باید پروانه‌های بهر‌ه‌برداری کاهش و فرهنگ‌سازی شود تا کشاورزان با ما همکاری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار