قاسم‌زاده نداف کارشناس سیاسی
کد خبر: ۱۸۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 20 February 2016

قطعاً دانشجویان بیشترین تاثیرگذاری را در راًی و نظر مردم و ترغیب آنان برای حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح دارند.

مرور تاریخ انقلاب اسلامی به وضوح گویای حضور و نقش کلیدی دانشگاهیان (اعم از اساتید و دانشجویان) در تمامی مقاطع حساس و سرنوشت ساز نظام اسلامی بوده است . از مبازرات قهرمانانه ی مردم با استبداد ستم شاهی گرفته تا دفاع مقدس، سازندگی کشور و خلق حماسه های سیاسی بزرگ در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب ، این قشر همواره به ایفای نقش روشنگری خود و اداره تحولات سیاسی و اجتماعی در جامعه پرداخته است .

در نگاه جامعه شناختی به اقشار مختلف جامعه، یک اجتماع، از دو گروه "نخبه" و " توده" تشکیل می شود. در این تقسیم بندی، نخبه به قشر "تاثیر گذار " و توده به گروه " تاثیر پذیر" جامعه اطلاق می شود. بنابراین می توان گفت دانشگاهیان از آنجائیکه قادر به اداره تحولات اجتماعی بوده و قشر عظیمی از توده های اجتماعی متاثر از نظرات آنان می باشند، جزو نخبگان جامعه محسوب شده و می توانند با شناختی که نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی و همچنین ارتباطی که با نسل جوان دارند، از تاثیرگذارترین اقشار در انتخابات باشند.

درانتخابات پیش رو ، اساتید محترم دانشگاه های استان به اقتضای آگاهی و شناخت بیشترشان نسبت به کاندیدا های انتخاباتی که اکثریت قریب باتفاق آنها از اساتید محترم و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشند و همچنین درک عمیقی که از منافع ملی و مشکلات و موانع و همچنین اولویت های توسعه استان دارند، در بحث شناساندن کاندیدا های اصلح نقش برجسته ای دارند که اگر متعهدانه و از سر دلسوزی برای مردم و آینده استان و همچنین در نظر گرفتن مصالح جامعه و انقلاب ایفای نقش نمایند، قطعا در پیشگاه خداوند ماًجور بوده و منتخب مردم هر عزیزی که باشد، خیرالموجودین خواهد بود .

به موازات نقش اساتید دانشگاه، دانشجویان نیز که از اقشار مختلف جامعه بوده و به قشر خاصی تعلق ندارند و فارغ از هرگونه وابستگی، با رویکردهای عدالت جویانه و حق طلبانه، بیشترین سمت گیری و جهت گیری شان به سوی منافع ملی است و مطالباتشان تا حدود زیادی برایندی از مطالبات کل جامعه می باشد، می توانند نقش مهم و تعیین کننده ای حتی به مراتب قوی تر و تعیین کننده تر از اساتید دانشگاه داشته باشند. در شهر ودیاری که کمتر خانواده ای را می توان یافت که در آن یک دانشجو وجود نداشته باشد، قطعاً دانشجویان بیشترین تاثیرگذاری را در راًی و نظر مردم و ترغیب آنان برای حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح دارند.

پس باید گفت این سرمایه ی بزرگ انسانی در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همچون سایر اقشار تاثیر گذار و مرجع، در معرض آزمونی بزرگ قرار گرفته است. آزمونی که مردم نسبت به نتیجه آن در آینده نه چندان دور به قضاوت خواهند نشست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار