کد خبر: ۱۰۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 04 October 2015


این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: حکایت این روزهای پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور به‌سان سریال‌های ادامه‌داری است که هرروز فصل جدیدی از این سریال‌ها با ماجرا‌ها و شخصیت‌های جدید به روی پرده می‌رود.

شاید تصمیم‌گیرندگان اولیه خودشان هم از اول نمی‌دانستند قرار است چه ماجراهایی سر شخصیت اصلی این سریال‌ها بیاید و هرروز یک نویسنده و کارگردان جدید بخواهد کار را به دست بگیرد.

اگرچه مضمون اصلی سریال ادامه‌دار همه پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌پولی است اما در کنار این بی‌پولی هرروز مشکل جدیدی بر سر راه قرار می‌گیرد از مشکل زمین گرفته تا تغییر مدیران تصمیم‌گیرنده و اجرایی و پیمانکار...

حال باید تهیه‌کنندگان اصلی این سریال‌ها بدانند که دیگر مردم از ادامه پیدا کردن ۱۰ ساله، ۹ ساله و... این سریال‌ها خسته و منتظرند نتیجه داستان را ببینند.

خوشبختانه یا متأسفانه خراسان جنوبی نیز همانند همه استان‌های کشور از این سریال‌های عمرانی بی‌نصیب نبوده، پروژه‌هایی که در دولت‌های گذشته تصویب‌شده بودند به این امید که گرد محرومیت را از چهره این استان بزدایند اما بسیاری از آن‌ها روی کاغذ ماندند و بعضی‌ها در مرحله تملک زمین درجا زدند. بعضی دیگر نیز که اکنون در مراحل انتهایی هستند بازهم‌‌ همان مشکل همیشگی بی‌پولی اجازه نمی‌دهد که به سرانجام برسند.

در همین راستا خبرگزاری مهر تلاش دارد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی بعضی از این پروژه‌های نیمه‌تمام در استان بپردازد تا شاید تلنگری برای مسئولان باشد تا گره از کار این پروژه‌ها باز کنند.

یکی از این پروژه‌ها بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی رازی بیرجند است که با توجه به کمبود فضاهای درمانی در استان و مشکلات عدیده بیماران برای مردم خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است اما بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

عمر بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی بیرجند به ۱۰ سال رسید

نام پروژه: بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی بیرجند

سال شروع پروژه: تصویب پروژه در سال ۱۳۸۴ و شروع پروژه در سال ۱۳۸۵

عمر پروژه: ۱۰ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: این پروژه قرار بود ۴۰ ماه بعد به بهره‌برداری برسد که امروز بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۵ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت فردا فن پارس

پیمانکار فعلی: شرکت فردا فن پارس

محل احداث: بیرجند- خیابان غفاری

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به کمبود فضای فیزیکی درمانی در استان این بیمارستان قرار است در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و در شش طبقه ساخته شود

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: در سال ۸۶ به دلیل عدم تخصیص کامل بودجه تصویب‌شده برای پروژه و تعلل پیمانکار در تهیه نقشه پروژه با تأخیر هفت ماه روبه‌رو شد بعدازآن نیز به دلیل مشکلات مالی دولت و عدم تخصیص اعتبار موردنیاز این پروژه به تعویق افتاد

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۴۸ میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۲۲ میلیارد تومان

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر، مهم‌ترین دلیل تأخیر این پروژه را نبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در بودجه امسال ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته‌شده که تاکنون ۷. ۵ میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص‌یافته است.

بهنام باریک‌بین بابیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات کافی این بیمارستان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: دنبال این هستیم که با منابع داخلی خود دانشگاه و وزارتخانه این پروژه را تکمیل کنیم.

وی، اعتبار موردنیاز برای ساخت این بیمارستان را حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون برای ساخت این پروژه حدود ۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: این اعتبار تنها برای اتمام ساختمان بیمارستان بوده و برای تجهیز این بیمارستان نیز حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است

مشکل پیمانکار و بی‌پولی مجتمع فرهنگی خوسف را ۱۰ سال به تأخیر انداخت

نام پروژه: مجتمع فرهنگی خوسف

سال شروع پروژه: ۱۳۸۴

عمر پروژه: ۱۰ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۵۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: قسمت عمده پروژه در اختیار شرکت سایبان سازه شرق

پیمانکار فعلی: شرکت آلیاژ پی

محل احداث: خوسف

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: به دلیل نبود فضای فرهنگی برای جمعیت ۲۹ هزارنفری شهرستان خوسف، این مجتمع در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع و زیربنای یک هزار و ۷۵۰ مترمربع شامل کلاس‌ها و کارگاه‌ها، نگارخانه و کافی‌شاپ، مخزن بسته، آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۳۵۰ نفر و سالن مطالعه خواهران و برداران ساخته می‌شود

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ۹۳

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: یکی از دلایل اصلی تأخیر پروژه وجود نقص فنی در نقشه ارائه‌شده از سوی پیمانکار بود که به دلیل عدم تخصیص اعتبار موردنیاز به پروژه این مشکل همچنان باقی و پروژه معطل‌مانده بود

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دراین‌ارتباط به خبرنگار مهر گفت: مجتمع فرهنگی خوسف از مصوبات سفر هیئت دولت در سال ۸۴ بود که در حد فونداسیون و بتن‌ریزی باقی‌مانده بود.

احمد محبی ادامه داد: در ارتباط با این پروژه سال گذشته اتفاقات خوبی صورت گرفت و با پیگیری‌ها و توجه خاص فرماندار مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ شهرستان به این پروژه تخصیص یافت.

وی بابیان اینکه با تخصیص این اعتبار مشکلات فنی سر راه پروژه حل و اتفاقات خوبی در این پروژه صورت گرفت، عنوان داشت: در سال گذشته پیمانکار جدید برای پروژه در نظر گرفته شد و در حال حاضر این پروژه با جدیت دنبال می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اختصاص اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون تومان در سال جاری به مجتمع فرهنگی خوسف خبر داد و گفت: در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبارات پیمانکار برای اتمام این پروژه تا پایان مهرماه قول مساعد داده است.

محبی بابیان اینکه تجهیزات موردنیاز این مجتمع نیز قبلاً از اصفهان خریداری‌شده است، بیان کرد: در صورت تزریق به‌موقع اعتبارات این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

تکمیل تالار بزرگ بیرجند نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار

نام پروژه: تالار بزرگ شهر بیرجند

سال شروع پروژه: تصویب پروژه در سال ۱۳۸۶ و کلنگ زنی در سال ۱۳۹۱

عمر پروژه: ۸ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: این پروژه قرار بود ۳۶ ماه بعد از کلنگ زنی به بهره‌برداری برسد که امروز بعد از گذشت چهار سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده است

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۴ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت پیوند گران امید

پیمانکار فعلی: شرکت پیوند گران امید

محل احداث: بیرجند

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: این پروژه با زیربنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر شامل بخش‌های مختلف هنری و فرهنگی ازجمله کارگاه‌های نقاشی، کوزه‌گری، خطاطی، دو سال آمفی‌تئاتر و سالن موسیقی به ظرفیت ۶۰۰ نفر خواهد بود

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: بخش عمده‌ای از این مشکلات به دلیل عدم تملک زمین به دلیل مشکلات موجود بین شهرداری و مسکن و شهرسازی بوده است

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: سه میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: برآورد اولیه برای این پروژه حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بوده که در این صورت تکمیل آن نیازمند ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر سه پروژه در کشور ازجمله تالار بزرگ بیرجند، پروژه‌ای در مشهد و جزیره ابوموسی وضعیتی مشابه یکدیگر دارند.

احمد محبی بیان داشت: سال گذشته مصوب شد که سالانه پنج میلیارد تومان به این پروژه‌ها تخصیص یابد که به دلیل مشکلات مالی دولت این اعتبار در سال گذشته محقق نشد.

وی ادامه داد: طبق قول‌های داده‌شده قرار است این اعتبار در سال جاری تخصیص پیدا کند تا پیمانکار بتواند بدهی خود را پرداخت و پروژه را تا محل زیرساخت پیش ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بابیان اینکه دلیل عمده تأخیر پروژه عدم تملک زمین بوده است، عنوان داشت: در سفر معاون وزیر در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان برای حل این مشکل تخصیص و به شهرداری و مسکن و شهرسازی پرداخت شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته محبی تاکنون حدود سه تا چهار میلیارد تومان برای ساخت تالار بزرگ شهر بیرجند هزینه شده است.

کتابخانه مرکزی بیرجند پروژه‌ای که روی کاغذ ماند

نام پروژه: کتابخانه مرکزی بیرجند

سال شروع پروژه: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: در سال ۸۹ کلنگ این مجموعه با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی زده شد و قرار بود طی چهار سال به بهره‌برداری برسد که باوجود گذشت هشت سال هنوز در مرحله واگذاری زمین باقی‌مانده است

میزان پیشرفت فیزیکی: پیشرفت ندارد

پیمانکار اولیه پروژه: ندارد

محل احداث: بلوار شهید ناصری بیرجند

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به نیاز هر استان برای راه‌اندازی کتابخانه مرکزی این پروژه در حداقل ۲۳ بخش ازجمله بخش کتب سنگی، خطی و نفیس، کودک، چندرسانه‌ای و... ساخته می‌شود

تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: یکی از دلایل اصلی تأخیر پروژه عدم تخصیص زمین موردنیاز این پروژه بود که همچنان نیز این مشکل وجود دارد

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: با توجه به عدم مشخص شدن پیمانکار هنوز برآورد اعتبار موردنیاز آن صورت نگرفته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه این پروژه از‌‌ همان ابتدا با مشکل زمین روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: از سال ۹۱ پیگیری‌های جدی برای گرفتن زمین آغازشده است.

محمدرضا رضایی بیان کرد: در حال حاضر پنج هزار متر زمین واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند برای احداث این کتابخانه در نظر گرفته‌شده اما ما به ۱۰ هزار متر زمین نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در حال حاضر از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است، عنوان داشت: تقریباً ۸۰ درصد کار‌ها انجام‌شده و تا ۲۰ روز آینده تصمیم‌گیری نهایی برای آن اعلام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: تا زمانی که مشکل زمین پروژه حل و پیمانکار مشخص نشود، کاری نمی‌توان انجام داد و پیش‌بینی اعتبار موردنیاز آن کار سختی است.

حرکت لاک‌پشتی دوبانده سازی در محور بیرجند- قاین

نام پروژه: دوبانده سازی محور بیرجند - قاین

سال شروع پروژه: ۱۳۸۹

عمر پروژه: ۵ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده پروژه تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد اما با یک حساب سرانگشتی با روند کند موجود شاید تا ۲۵ سال دیگر نیز به بهره‌برداری نرسد

میزان پیشرفت فیزیکی: ۴۰ درصد

محل احداث: محور بیرجند - قاین

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: با توجه به پیچ‌های خطرناک و آمار بالای تصادفات در این محور دوبانده سازی محور بیرجند- قاین به طول ۱۱۰ کیلومتر در دست احداث است.

تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبار و منابع مالی

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی

میزان اعتبار هزینه شده تاکنون: ۳۵ میلیارد تومان

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۱۰۷ میلیارد تومان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر بابیان اینکه در حال حاضر سه پیمانکار به‌صورت شبانه‌روزی در محور بیرجند- قاین مشغول به کار هستند، اظهار کرد: تاکنون دوبانده سازی ۱۲ کیلومتر از این محور انجام و قرار است تا نیمه اول امسال تا ۲۵ کیلومتر دوبانده سازی شود.

مهدی جعفری قرارداد قطعه دو و سه را ۱۰۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: طبق قرار داده انجام‌شده با پیمانکاران از کیلومتر ۳۵ تا ۱۱۰ باید سه‌ساله دوبانده سازی شود.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل این پروژه کمبود اعتبار و منابع مالی است، بیان داشت: در حال حاضر پیمانکاران این دو قطعه با توان مالی خودکار می‌کنند و پرداختی به آن‌ها بسیار ناچیز است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان برای دوبانده سازی محورهای مواصلاتی استان در سفر هیئت دولت خبر داد و گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ به محور بیرجند- قاین اختصاص خواهد یافت.

جعفری ادامه داد: ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده و ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز به سقف اعتبارات اضافه خواهد شد.

وی تأکید کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مانند سال گذشته، امید است که تا پایان سال ۹۶ پروژه به اتمام برسد.

هرچند دولت یازدهم تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای ۸۰ درصد را در دستور کار خود قرار داده است اما باید پرسید که در این میان تکلیف پروژه‌هایی که باوجود گذشت ۱۰ سال از عمر آن هنوز ۱۴ درصد پیشرفت و یا حتی تنها روی کاغذ مانده‌اند، چه می‌شود؟

خبرنگار: عالیه نخعی

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار